به گزارش
حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفترمطالعات اجتماعی این مرکز اعلام داشت: انسان سالم، محور توسعه پایدار است و بر اساس اصل بیست و نهم قانون اساسی، بهره مندی از خدمات و مراقبتهای بهداشتی – درمانی حقی است همگانی.
مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود اشاره کردهاند که مقوله سلامت جزء اولویتهای اصلی و مسائل درجه یک کشور است و بر بسیاری از مسائل دیگر اولویت دارد و حتی سلامت را لازمه عروج انسان میدانند.
سازمان جهانی بهداشت نیز سلامتی را مسئلهای چند بعدی تعریف میکند و حتی امروزه علاوه بر بعد جسمی، روانی و اجتماعی ، جنبه معنوی را هم در نظر می گیرد. سلامتی افراد یک «ذخیره سرمایه» است که به مرور زمان با گذر طبیعی عمر مستهلک میشود. بیماری باعث استهلاک غیرطبیعی آن میشود و سرمایه گذاری در سلامت (بهداشت، درمان و بازتوانی ) این استهلاک را جبران میکند.
در این گزارش به بررسی اعتبارات بخش سلامت، اعتبارات فصل سلامت و اعتبارات وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و دستگاههای وابسته در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پرداخته شده است. با توجه به در دسترس نبودن قانون بودجه سال 1392 ، برای بررسی عمیق تر اعتبارات سال جاری از اطلاعات گزارش شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استفاده شده است.
اهم نکات مربوط به بودجه سلامت در لایحه بودجه سال 1393 به شرح زیر است:
مجموع اعتبارات فصل بهداشت و سلامت (شامل 47 برنامه) در لایحه بودجه سال 1393 مبلغ 252,898652 میلیون ریال (حدود 25 هزار میلیارد تومان) است که نسبت به قانون بودجه سال 1392 رشد 24 درصدی داشته است. اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشتمل بر اعتبارات ستاد، دانشگاه های علوم پزشکی، دستگاه های وابسته و متفرقه معادل 272298000 میلیون ریال (حدود 27 هزار میلیارد تومان) پیش بینی شده که نسبت به رقم مصوب سال گذشته 21 درصد رشد داشته است. بیشترین رشد مربوط به ستاد وزارت بهداشت (45%) و سپس دانشگاه ها (33%) است. به طوری که سهم دانشگاه های علوم پزشکی 66 درصد از کل اعتبار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است . علی رغم اهمیت اجرایی شدن مفاد بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم توسعه ، اعتبار این بند به میزان 9 درصد کاهش یافته است.
9 درصد از اعتبارات پیش بینی شده از محل منابع عمومی دولت بر اساس مفاد لایحه بودجه سال 1393 صرف برنامه های ذیل فصل بهداشت و سلامت خواهد شد. از این منظر، فصل بهداشت و سلامت در میان 21 فصل پیش بینی شده در لایحه بودجه سال 1393 ، در رتبه چهارم قرار گرفته است که این امر می تواند بیانگر این باشد که دولت بخش سلامت را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.
اعتبارات پیش بینی شده برای اجرای بند «ب» ماده (34) قانون برنامه پنجم، با توجه به گنجانده نشدن نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه سال 1393 ، میزان منابع حاصل از آن، جنبه صوری پیدا کرده است. شایان ذکر است ، بر اساس مفاد بند مذکور، اعتبار اختصاص یافته به این بند باید در جهت تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینه های مستقیم مردم باشد ، در حالی که در لایحه سال 1393 اعتباراتی از این محل به برخی امور (همچون کمک به اجرای سیاست های جمعیتی کشور) اختصاص پیدا کرده است، که ارتباطی با هدف فوق الذکر ندارند.
اگرچه با شیوه کنونی بودجه نویسی، برآورد دقیق اعتبارات اختصاص یافته به برنامههای بهداشتی، درمانی و دارویی امکانپذیر نیست ، ولی محاسبات تقریبی نشان میدهند، سهم اعتبارات بهداشتی، درمانی و دارویی از کل اعتبارات فصل بهداشت و سلامت در لایحه سال 1393 به ترتیب 27 ، 54 و 18 درصد است. این در حالی است که سهم هر یک از این برنامهها در قانون بودجه سال گذشته، 32 ، 48 و 18 درصد بوده است. لذا مشاهده میشود نه تنها سهم حوزه بهداشت کمتر از درمان است، بلکه سهم برنامههای بهداشتی از کل اعتبار فصل بهداشت و سلامت نسبت به سال گذشته ، کاهش یافته است.
انتهای پیام/