یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه درمان ضایعات پوستی صرفا جنبه زیبایی نداشته و در مواردی بازگرداندن زندگی اجتماعی خواهد بود گفت : بیماران پوستی اسیر بی مهری اجتماعی هستند .

دکتر کامران بلیغی متخصص پوست در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه در کشورمان بیماری‌های پوستی مختلفی وجود دارد که مشکلات زیادی برای مبتلایان ایجاد می کنند گفت : بیماری‌های تاولی مانند پمفیگوس ، اگزما ، پسوریازیس از جمله بیماری‌هایی هستند که علاوه بر سلامت جسمی و فیزیکی ، فشار مضاعفی را از نظر روانی به بیماران وارد می‌کنند .

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های پوستی از نظر ظاهر نیز فرد را درگیر و متاثر می سازد تصریح کرد : فرد مبتلا به سرطان داخلی ، تا آخرین لحظه تحت حمایت قوی خانواده و اجتماع است درحالی که فرد مبتلا به بیماری‌های پوستی به دلیل درگیریهای ظاهری با بی مهری های جامعه ، خانواده و اطرافیان مواجه می شود.

دبیر علمی این کنگره ادامه داد : جدایی همسر ، از دست دادن شغل ، دور شدن همکاران ودوستان و... از جمله عواقب اجتماعی بیماریهای پوستی که بعضا مانند پمفیگوس کشنده هستند می باشد .

وی با بیان اینکه بیماری پسوریازیس علاوه بر درگیری های ظاهری ، با ایجاد مشکلات مفصلی بیمار را خانه نشین می کند یادآور شد : بسیاری از بیماری‌های پوستی با ایجاد زخم های دهانی شدید باعث می شوند فرد حتی قادر به غذا خوردن نبوده و نیازمند توجهات ویژه باشد .

دکتر بلیغی با تاسف از اینکه به پوست فقط با دید زیبایی نگریسته می شود درحالی که اینگونه نیست گفت : درمان نازیبایی های پوستی نیز به اندازه درمان بیماریها اهمیت دارد که متاسفانه در حوزه درمان بیماریهای پوستی دچار کم توجهی بوده به طوریکه مسئولین و جامعه به بیماریهای پوستی اهمیت چندانی نمیدهند .

وی با تاکید به اینکه بیماری‌های پوستی مشکلات مضاعفی دارند اظهار کرد :  به عنوان مثال متاسفانه بیمه ها برای از کار افتادگی کارگر مبتلا به بیماری پسوریازیس سخت گیریهای بسیار زیادی اعمال می‌کنند و برای درمان بیماری پمفیگوس که نیازمند درمان‌های مهم و داروهای جدید است ، داروهای جدید تحت پوشش بیمه نگرفته اند.

این متخصص پوست و مو ادامه داد : هر انسانی تمایل به زیبایی دارد و اگر فردی در صدد درمان نازیبایی ایجادشده در پوست و یا اندام خود باشد علاوه بر جسم ، تاثیرات  روحی و اجتماعی مثبتی به دنبال خواهد داشت .

وی در پایان باتاکید به اینکه درمان ضایعات پوستی صرفا جنبه زیبایی نداشته و در مواردی بازگرداندن زندگی اجتماعی خواهد بود خاطرنشان کرد : برای بهبود این وضعیت دیدگاه اجتماع و مسئولین به درمان بیماری‌های پوستی باید تغییر یافته و حمایت های بیشتری از این بیماران صورت پذیرد .

انتهای پیام/

برچسب ها: بیماران ، پوست ، بهداشت ، مبتلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار