جان مک کین، سناتور ارشد امریکایی نگاشته‌های کتاب خاطرات رابرت گیتس وزیر پیشین دفاع آمریکا را بسیار ناامیدکننده و به ضرر "سیاست خارجی آمریکا" خوانده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العربیه، سناتور امریکایی گفته است که کتاب گیتس او را غمگین ساخته است.

براساس گزارش تلویزیون "یک" افغانستان، مک کین تأکید کرده است که این کتاب، به سیاست خارجی امریکا تأثیر منفی خواهد داشت.

گیتس در این کتابش از بی باوری های بارک اوباما به راهبرد نظامی اش در افغانستان و کارنامه های پیشتر امریکا در برابر افغانستان نگاشته است.

این پرده برداری از سیاست های امریکا، واکنش‌های گسترده شماری از اعضای کانگرس آمریکا را در پی داشته است.

مک کین گفت: "اگر گیتس از من درباره‌ی نشر این کتاب مشاوره می خواست یا من به جای او می بودم من انتظار می کشیدم تا زمانی که جنگ افغانستان به پایان می‌رسید باز من آن را نشر می کردم و یا من آن را نشر نمی‌کردم."

در همین حال، رابرت گیتس در واکنش به اظهارات اعضای کانگرس گفت که "نگاشته های کتابم بسیار واضح است."

گیتس گفت: "من به گونۀ بسیار روشن در کتاب خود نوشته ام که با تمام تصمیم رییس جمهور اوباما که در سال 2009 و پس از آن درباره‌ی افغانستان گرفته است موافق بوده ام؛ اما پریشانی من در بارۀ یک تصمیم باراک اوباما بود که در میان سال های 2010 و 2011 گرفت که بارک اوباما شک پیدا کرد که آیا کارهای او در افغانستان نتیجه می دهد یا نه."

در این کتاب، جورج بوش رییس جمهور پیشین امریکا عامل اصلی نبرد طولانی در افغانستان و عراق دانسته شده است.

این مقام پیشین امریکایی در بخشی دیگر از این کتاب، از نفوذ و دخالت مشاوران غیرنظامی کاخ سفید، در کارهای وزارت دفاع انتقاد می‌ کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار