24 دی 1392 روز متفاوتی در تقویم کاری دولت جدید محسوب می شود چرا که رییس جمهور به همراه تعدادی از اعضای کابینه خود در اولین «سفر استانی» به خوزستان سفر کرد تا ضمن دیدار با مردم این شهر، از نزدیک با مشکلات مردم این استان آشنا شده و جهت حل آن اقدام کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،  سفرهای استانی یکی از نقاط قوت دولت نهم و دهم بود که با ابتکار دکتر محمود احمدی نژاد رقم خورد و برای اولین بار در آبان ماه 1384 به فاصله چندماه بعد از تشکیل دولت وقت، با سفر به خراسان جنوبی کلید خورد. از همان برهه شور و شعف مردم اقصی نقاط کشور برای دیدن مسئولان از نزدیک و گفتگو با آنها برای حل مشکلاتشان را می شد دید و بدون تردید این مساله یکی از عوامل اصلی اقبال تاریخی مردم به احمدی نژاد در انتخابات 88 و رای 24 میلیونی او بود.
 
این موضوع البته از همان برهه منتقدانی نیز داشت اما علاوه بر حمایت توده های مردم از این حرکت رییس جمهور سابق، مورد حمایت رهبر معظم انقلاب نیز بود بگونه ای ایشان در 9 تیر 1386 در جمع کارگزاران نظام فرمودند:
 
«سفرهاى استانى بسيار كار خوب و برجسته و لازمى بود و من واقعاً تعجب ميكنم كه بعضيها چطور كارى را كه اين‌جور واضح است كه خوب است، انكار ميكنند و زير سئوال ميبرند. اين براى وزرا، براى رئيس‌جمهور، براى عوامل اجرائى و دولت خيلى زحمت دارد و كار بسيار طاقت‌فرسائى است؛ لكن آنچه كه محصول اين كار ميشود، عبارت است از روشن شدن فاصله‌ى بين نگاهِ از دور به حقايق يك كشور و نگاهِ از نزديك؛ اين، خيلى فرق ميكند. بنده سالها كار اجرائى كرده‌ام و آشنا هستم. دو جور انسان قضايا را مى‌بيند: گزارشهاى خوبى كه براى انسان مى‌آيد؛ گزارشهاى كامل به حسب ظاهر كه هيچ ايرادى هم ندارد و درست هم هست - گزارشها را انسان ميخواند و مباحثه هم ميكند - لكن آنچه كه محصول اين گزارشهاست، با آنچه كه محصول نگاهِ از نزديك است، فاصله‌ى بسيار زيادى دارد. ديدن واقعيت، رفتن به مناطقى كه اميد اين را نداشتند كه مسئولان بلندپايه حتّى به ياد آنها بيفتند، كار خيلى بزرگى است و اين كار خيلى كار باارزشى است. بعضى از شهرهائى كه مسئولان كشور - رئيس‌جمهور و وزرا - به آنجا رفتند، هرگز در طول اين مدتها شايد يك مديركل را هم نديده بودند كه برود و از آنها احوالى بپرسد؛ سئوالى بكند؛ اما ناگهان مى‌بينند رئيس‌جمهور جلوى آنهاست! اين، خيلى كار مهمى است. مبادا اين كار مهم را خراب كنيد. آنچه انجام گرفت، شروع يك حركت مبارك بود؛ اما بايد اين حركت تا نهايت خط برود، تا آن بركات به طور كامل حاصل بشود.»
 
با این حال تشکیل دولت جدید به ریاست آقای روحانی و اختلاف نظرات عمده ای که میان وی و رییس جمهور قبلی وجود داشت باعث شد تا عده ای از همان ابتدا تصور کنند دولت تدبیر و امید هیچ گاه پا جای پای دولت قبلی نخواهد گذاشت و با تعطیل کردن سفرهای استانی، مدل دیگری برای اداره کلان کشور پیش خواهد گرفت اما اقدام دولت جدید در برگزاری سفرهای استانی و سفر به خوزستان نشان داد این «شجره طیبه» به جا مانده از سوی دولت قبلی که همواره نیز با حمایت توده های مردم و رهبر معظم انقلاب همراه بود، در این دولت نیز ادامه دار خواهد بود و این موضوع می تواند به عنوان یکی از نقاط قوت دولت فعلی و در اصل ادامه یکی از نقاط قوت مهم دولت گذشته باشد.
 
علاوه بر نکات گفته شده و آشنایی از نزدیک مسئولان با مشکلات مردم بواسطه سفرهای استانی، این اقدام مثبت یک مبنای اصیل دینی نیز دارد، چنانکه امیر المومنین علی علیه السلام به ابن عباس فرماندار مکه تأکید می کند: «دو طرف روز را به خاطر آنان(مردم)بنشین و با آنان به گفتگو برخیز،بین تو و مردم پیام رسانی جز زبانت و دربانی چون چهره ات نباشد و نیازمندی را از دیدارت محروم مکن.» نهج البلاغه،ترجمهء انصاریان،نامهء 67،ص 730.
 
در مجموع به نظر می رسد این اقدام دولت تدبیر و امید و ادامه یکی از نقاط قوت دولت قبل را باید به فال نیک گرفت چرا که روند خدمتگزاری به توده های مردم نه تنها برکات زیادی برای دولتمردان خواهد داشت که به کمتر شدن فاصله میان مسئولان و مردم نیز خواهد انجامید و حال انتظار می رود تا مسئولان دولت جدید نسبت دیگر نقاط قوت دولت های گذشته از جمله مسکن مهر، سیاست خارجی تهاجمی و عدم انفعال در برابر دشمن، آزادی بیان برای منتقدان و ... را نیز سرلوحه کار خود قرار دهند.
منبع: رجا نیوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.