زارع در نشست خبری "ستاد مرکزی دهه فجر" اعلام کرد

"پیشرفت و عدالت در سایه حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی" شعار دهه فجر امسال/ دهه فجر بهترین فرصت برای تحلیل رخدادهای کشور

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی، با بیان اینکه دهه فجر به عنوان خواستگاه ارزشهای اسلامی از منظر افزایش آگاهی و بصیرت است، گفت: گرامیداشت این ایام الله حرکتی برای یادآوری و حفظ ارزشهای انقلاب است.

 به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۲۵ دیماه) با حضور "محمدحسین زارع" رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در محل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.  
 
زارع با اشاره به قرارگرفتن در آستانه برگزاری مراسم سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: جوهر اصلی انقلاب عقیده و ایمان به اسلام است، در این راستا معجزه انقلاب حاکمیت بخشیدن به دین خدا و ارائه الگوی جدید از شکل گیری قدرت سیاسی و مدیریت جامعه براساس سود و ارزش‌هایی است که از مبانی اسلام سرچشمه گرفته‌اند.  
 
رئیس ستاد مرکزی دهه فجر با بیان اینکه وجود امام (ره) به عنوان پرچمدار عزت، استقلال، آزادی آیه‌ای از رحمت خداست، تصریح کرد: پرچمی که با دستان معجزه گر امام (ره) برافراشته شد نه تنها مایه نجات، آزادی، عزت و عظمت مردم ایران شد بلکه به جهان اسلام حیاتی دوباره بخشید و با زدودن رخوت از چهره مسلمانان بیداری، ایستادگی و امید را برایشان به ارمغان آورد. 

*عظمت و بزرگی انقلاب، عظمت و بزرگی روح بلند امام(ره) است

وی عظمت و بزرگی انقلاب را عظمت و بزرگی روح بلند امام(ره) دانست و افزود: با فجرآفرینی چون خمینی کبیر (ره) بود که جاذبه اسلام ناب محمدی (ص) دلهای مردم جهان به خود جذب شد و با خلق انقلابی بی‌بدیل ضمن درهم شکستن هیبت استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار توانست برای مسلمانان عالم عزت و عظمت بیافریند.  
 
رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی با بیان اینکه قدرت، صلابت و عزت انقلاب و جمهوری اسلامی مرهون پشتوانه نیرومند مردمی و پایداری به همراه ایمان مستحکم و استوار امام و رهبری برای استقرار تربیت اسلامی در زندگی مردم است، گفت: حضور حماسی و هوشمندانه ملت ایران در صحنه‌های مختلف نشان دهنده اتحاد و همراهی آنان در پاسداری از آرمانهای انقلاب اسلامی است که برپایه فرهنگ و ارزش‌های الهی بنیان نهاده شده است. 

*دهه فجر خواستگاه ارزش‌های اسلامی از منظر افزایش آگاهی و بصیرت
 
زارع دهه فجر را به عنوان خواستگاه ارزش‌های اسلامی از منظر افزایش آگاهی و بصیرت دانست و تصریح کرد: از سوی دیگر این دهه، دهه تجدید میثاق و عهد ملت با اسلام، انقلاب، امام(ره) و رهبری است.  
 
رئیس ستاد مرکزی دهه فجر سه موضوع تبیین آرمان‌ها و ارزشهای انقلاب اسلامی، معرفی دستاوردهای آن، دشمن شناسایی و اعلام برائت از دشمنان انقلاب اسلامی را از مهم‌ترین اهداف دهه فجر عنوان و اضافه کرد: امیدآفرینی و ایجاد نشاط، تقویت روحیه خودباوری، آگاهی بخشی، همچنین بصیرت افزایی نسبت به آثار پربرکت راه معین و روشن انقلاب اسلامی از جمله رویکردهای است که باید در کنار اهداف مورد نظر علاوه بر تقویت همبستگی و وفاق ملی نمایان ساز گفتمان انقلاب اسلامی در دهه فجر باشد.

رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی شعار دهه فجر سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را «پیشرفت و عدالت در سایه حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» دانست و گفت: تبدیل دهه چهارم انقلاب اسلامی به دهه پیشرفت و عدالت نیازمند توجه همگانی از همراهی، تعاون ملی، همت و اراده جهادی مسئولین برای خلق حماسه‌ای است که بتواند پاسخگوی تهدیدات سیاسی و اقتصادی موجود و انتظارات مقام معظم رهبری و از خودگذشتگی و ایثار مردم باشد. 

*دهه فجر بهترین فرصت برای ارائه تحلیل جامع و واقع بینانه از تحولات، رخدادهای کشور
 
وی افزود: ایام الله دهه فجر می‌تواند بهترین فرصت برای ارائه تحلیل جامع و واقع بینانه از تحولات، رخدادهای کشور و جهان با هدف ریل گذاری برای دهه پیشرفت و عدالت همچنین بررسی میزان تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور در نظر گرفته شود.  
 
زارع در تشریح نقش کمیته‌های تخصصی فعال در دهه فجر اظهار داشت: ۲۴ کمیته تخصصی در سطح مرکز، ۶۳۰ کمیته تخصصی در سطوح استانی، همچنین ۱۳ هزار و ۶۰۰ کمیته تخصصی در سطوح شهرستانی برای فراهم سازی اجرای بیش از ۲۴ هزار برنامه در سطوح بین المللی، منطقه‌ای، ملی و استانی فعال خواهند بود. 

*اهم برنامه‌های دهه فجر سال جاری/ برگزاری انواع نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی
 
وی پیرامون نشست‌های تبیینی ویژه دهه فجر همچنین برنامه‌های مختص ایام الله دهه فجر تشریح کرد: نشست هم اندیشی نخبگان جوان، همایش خانوادگی کار و تولید، همایش نقش اصناف و بازاریان در تحقق حماسه اقتصادی، همایش بایسته‌های حمایت از تولید با مشارکت مجامع امور صنفی، همایش تولید ملی، اقتصاد مقاومتی و انقلاب اسلامی از جمله نشست‌های تبیینی پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی است.  
 
وی ادامه داد: برگزاری کارگاه آموزشی تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی، تجلیل از کارآفرینان و تولیدکنندگان نمونه، تجلیل از مادران و زنان سرپرست خانوار نمونه، تجلیل از فرزندان نخبه و خودباور، تجلیل از زنان موفق روستایی، تجلیل از شهدای عرصه علم و فناوری و اساتید شهید در دانشگاه‌های کشور از دیگر برنامه‌های ویژه ایام الله دهه فجر است.  
 
*برگزاری برنامه نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت از ابتکارات، اختراعات و تجاری سازی

زارع در تکمیل برنامه‌های مختص دهه فجر اضافه کرد: برگزاری برنامه نوآوری و شکوفایی با هدف حمایت از ابتکارات، اختراعات و تجاری سازی آن‌ها، برپایی جشن کارگری در سطح واحدهای تولیدی و صنعتی، جشنواره تجلیل از دانش آموزان مخترع و مبتکر، جشنواره ساخت هواپیمای کاغذی توسط کودکان و نوجوانان، همچنین برپایی نمایشگاه ایده‌ها و اختراعات جوانان، نمایشگاه کارآفرینان و نقش آن‌ها در حماسه اقتصادی، نمایشگاه و فروشگاه صنایع و هنرهای دستی، همچنین برگزاری نمایشگاه عرصه محصولات داخلی بخشی از برنامه‌هایی است که متناسب با نامگذاری سال و در جهت تقویت روحیه خوداتکایی، خودباوری، اعتماد و افتخار به توانمندی‌های بومی و ملی برای دهه فجر پیش بینی شده است.  
 
زارع اظهار داشت: رشد ۹ درصدی کمی و ارتقای کیفی برنامه‌های بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کنار همسو بودن برنامه‌ها با نامگذاری سال و افزایش تنوع و جذابیت به برخی فعالیت‌ها ویژگی‌هایی است که می‌تواند دهه فجر سال ۱۳۹۲ را به جشنواره‌ای سرشار از طراوت، شادابی با صبغه جشن و سرور برای اقشار و سنین مختلف تبدیل کند.  
 
رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی درباره نحوه آغاز شدن برنامه‌های دهه فجر با اشاره به زنده نگهداشتن یاد، نام و اندیشه امام گفت: برنامه‌های دهه فجر در سراسر کشور همزمان با لحظه ورود تاریخی امام (ره) در سال ۱۳۵۷ به میهن اسلامی آغاز می‌شود. 

* ۲۲ بهمن پربرکت‌ترین ایام تاریخ ملت ایران در دستیابی به استقلال، آزادی
 
وی ۲۲ بهمن را پربرکت‌ترین ایام تاریخ ملت ایران در دستیابی به استقلال، آزادی همچنین نقطه عطف حماسه آفرینی ملت ایران ارزیابی کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در برگزاری مراسم راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن، نمایش مقاومت و استواری مردم، همچنین اقتدار و عظمت نظام جمهوری اسلامی است.  
 
وی ادامه داد: به هر میزان که این مراسم باشکوه‌تر برگزار شود، موجب یاس و ناامیدی دشمنان خواهد شد و قطعا ارائه برنامه‌های نوآورانه به شکوه و خلق حماسه‌ای به یادماندنی در سال مزین شده با عنوان حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی خواهد افزود.  
 
زارع با اشاره به ضرورت هم افزایی و تعامل دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی کشور در توجه شایسته به ایام الله دهه فجر اضافه کرد: نهادهای انقلابی و دستگاه‌های اجرایی بایستی وظیفه و نقش موثر خود در ساخت جامعه نمونه اسلامی، همچنین گسترش معارف اسلامی و تبیین دستاورد‌ها و تشریح پیشرفت‌های علمی انقلاب اسلامی، جلوه‌های کارآمدی نظام را در دهه فجر به عنوان یکی از مقاطع اصلی بازتاب دستاوردهای انقلاب به نمایش بگذارند.

در ادامه نشست رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سخنران روز ۲۲ بهمن ماه چه کسی خواهد بود و چه میزان رسانه‌های داخلی و خارجی این روز را پوشش خبری می‌دهند؟ گفت: مطالب مرتبط با ۲۲ بهمن در نزدیکی این روز جمع بندی می‌شود و آمار دقیق را نمی‌توان در این زمینه ارائه کرد.  
 
وی ادامه داد: سخنران طبق مصوبه‌ای که هرسال داریم، در تهران ریاست محترم جمهور خواهند بود.  
 
زارع در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه همکاری دولت یازدهم با ستاد دهه فجر چگونه است؟ افزود: ما در ستاد دهه فجر هر قطره‌ای که از آسمان به نفع انقلاب ببارد، خرسندیم و تشکر می‌کنیم. ستاد ما نه تنها از دولت بلکه از همه دستگاه‌ها می‌خواهد که کمک کننده این ستاد باشد، در این راستا ستاد دهه فجر از هیچ تلاشی هم دریغ نکرده است.  
 
وی تصریح کرد: ستاد دهه فجر ستاد باسابقه‌ای است که در طول تغییرات مسئولان آن سعی می‌کند در جهت ارتقاء بخشی به همکاران تلاش کند، اما ستاد اصلی بایستی استقبال مردم از دهه فجر باشد.  
 
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در ایام مبارک دهه فجر مردم انتظار دارند که پشتوانه خبرهای خوشحال کننده و خوب باشند. 

*باید از طرح مباحثی که منجر به تنش‌های فکری و سیاسی می‌شود، پرهیز کرد
 
وی اظهار داشت: بایستی از طرح مباحثی که تنش‌های فکری و سیاسی را منجر می‌شود پرهیز کرد، امسال حماسه سیاسی و اقتصادی نام دارد که اگر قرار باشد برای این حماسه تلاشی در کشور شود، بهترین محل آن دهه فجر است.  
 
وی افزود: در حوزه حماسه اقتصادی ستاد دهه فجر خیلی نمی‌تواند ورود پیدا کند، ما سعی کردیم که برنامه‌هایی را در این قالب پیش بینی کنیم اما انتظار اصلی از دستگاه‌های دولتی است. 

*دهه فجر متعلق به مردم است
 
زارع در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بودجه امسال ستاد دهه فجر چگونه است و چه میزان اعتبار به برنامه‌های این ستاد هزینه شده است؟ گفت: بودجه‌ها چندبخشی است، همانطور که مردم انقلاب را متعلق به خود می‌دانند، دهه فجر نیز متعلق به مردم است، بخشی از اعتبار متعلق به دستگاه هاست، لذا برآورد کردن اینکه اعتبار برنامه‌ها چه میزان است کار سختی است. فقط می‌گویم بودجه ما میلیاردی نبوده، بلکه میلیونی است. 

*بازتاب دهنده برنامه‌های جشنواره دهه فجر بایستی بازتاب دهنده آرمانهای انقلاب باشد
 
رئیس ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران، مبنی بر اینکه با توجه به نوع نگاه برخی از افراد به حوزه‌های فرهنگی_ هنری، تاثیرات آن را بر جشنواره‌های دهه فجر چگونه می‌بینید و آیا نظارتی از سوی ستاد بر جشنواره انجام می‌شود؟ خاطرنشان کرد: نوع نگاه بر جشنواره‌ها بی‌تاثیر نیست، چه در حوزه‌های فرهنگ و هنر و چه در حوزه‌های دیگر بایستی هم از نظر شکل، هم از نظر هدف و انجام برنامه‌های موثری باشند که قالب هرکار فرهنگی باید از این تاثیرات برخوردار باشد.  
 
وی افزود: بازتاب دهنده برنامه‌های جشنواره دهه فجر بایستی بازتاب دهنده آرمانهای انقلاب باشد، انگیزه مردم را تقویت کرده و غرور ملی را به نمایش بگذارد، چرا که حوزه‌ای که حامل پیام انقلاب نباشد فاقد ارزش است.  
 
زارع پیرامون نظارت ستاد دهه فجر بر جشنواره گفت: این ستاد وظیفه اصلی نظارت بر آن را ندارد، چرا که هر وزارتخانه‌ای نسبت به عملکرد خود موظف و پاسخگوست که خود نیز قطعا بر عملکرد‌ها نظارت می‌کند. ستاد دهه فجر متولی نظارت بر این برنامه‌ها نیست اما برنامه‌های زاویه دار با ارزش‌های انقلاب اسلامی را دنبال می‌کند.  
 
زارع در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای امیدبخشی و تقویت خودباوری نسل جوان چه برنامه‌ای دارید، اظهار داشت: دستاوردهای شورای انقلاب ویژگی‌ها و امکانات آن کم نیست، اگر پایگاه معنوی و فکری داشته و رابطه خوبی میان دولت و ملت ایجاد کنیم، روحیه خودباوری و تربیت امید را ایجاد کرده‌ایم، ما وظیفه خود می‌دانیم که در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها این هدف را دنبال کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار