در این میان گوگل گام محکمی برای حضور در این عرصه برداشته است. این شرکت آمریکایی در ازای پرداخت ۳میلیارد و ۲۰۰میلیون دلار شرکت "نست"، سازنده دتکتور دود (تجهیزات اطفای حریق) و شیرهای ترموستاتیک رادیاتور شوفاژ را میخرد.
محصولات دیجیتال نست قابلیت اتصال به اینترنت را هم دارند. دارنده این محصول میتواند با اپلیکیشن موبایل پیش از حضور در خانه یا پس از خروج از خانه دمای اتاقها را تنظیم کند.
محصولات نست به حسگرهای حرکتی نیز مجهز هستند و از جمله میتوانند با توجه به فصل، ساعات روز، حضور صاحبخانه یا بر اساس تنظیمات از پیش تعیین شده، دمای اتاقهای مختلف را کم یا زیاد کنند.
تونی فِیدل، یکی از بنیانگذاران شرکت نست که در آینده هم هدایت این مجموعه را برعهده خواهد داشت، زمانی برای شرکت آمریکایی اپل کار میکرد. او مهندس کامپیوتر و از طراحان اصلی دستگاههای پخش موسیقی آیپاد (iPod) و ایده نرمافزار آیتیونز (iTunes) است.
فیدل در طراحی نخستین مدل تلفنهای هوشمند آیفون هم همکاری کرده است. گوگل با خرید نست میتواند از تجربه وی برای طراحی مدلهای جدید تلفن همراه یا تبلت استفاده کند.
برخی کارشناسان بر این عقیدهاند که گوگل با خرید نست بیش از اینکه به دنبال تسلط بر بازار شیرهای ترموستاتیک شوفاژ باشد، در اندیشه آن است که توانایی خود در تولید سختافزار موبایل را افزایش دهد.
گوگل تا پیش از خرید شرکت موتورولا، سازنده سختافزار نداشت و بهعنوان مثال برای تولید تلفن همراه یا تبلت "نکسوس" از ظرفیت شرکتهای دیگر همچون "اچتیسی" تایوان یا "الجی" کره جنوبی استفاده میکرد.
گروهی دیگر از ناظران اما بر این عقیدهاند که گوگل با خرید نست به دنبال لقمه چربتری است. دستگاههای نست با حسگرهای خود حرارت، حرکت، رطوبت و روشنایی در محیط را اندازهگیری و جمعآوری میکنند. شرکت آمریکایی نست اطلاعات دستگاههای برخط خود را جمعآوری و ارزیابی میکند.
تونی فِیدل، از بنیانگذاران شرکت نست، اوایل دسامبر در کنفرانس بزرگ اینترنتی اروپا (LeWeb) در پاریس گفته بود: «وقتی در خانه مردم نان در توستر میسوزد یا گاز مونواکسید کربن خارج میشود، ما متوجه میشویم».
نشریه "نیویورک تایمز" آمریکا به نقل از فیدل نوشته بود: «وقتی تلویزیون روشن میشود، مشخص میشود که کسی در خانه است. وقتی در یخچال باز میشود حسگر دیگری به کار میافتد».
با بررسی درازمدت دادههایی از این دست، میتوان تا حدودی به آهنگ زندگی کاربران یا الگوی رفتاری آنان پی برد. با خرید نست، اطلاعاتی از این دست در اختیار گوگل قرار خواهند گرفت؛ آن هم در شرایطی که غولهای اینترنتی و فنآوری عطش فزایندهای برای دسترسی به اطلاعات و عادتهای کاربران دارند.
شرکت نست بر روی پایگاه اینترنتی خود به حساسیت کاربران نسبت به اطلاعات خصوصیشان اشاره و تصریح کرده که بر اصول حفاظت از دادههای شخصی پایبند است. تونی فِیدل، بنیانگذار این شرکت، البته این موضوع را انکار نمیکند که اطلاعات خانگی کاربران در صورت نیاز در اختیار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی هم قرار میگیرند: «اگر کسی بخواهد به دادههای خانگی کاربران دسترسی پیدا کند، باید نزد من [فیدل] یا شریک من برود و برای این کار دلیل محکمی داشته باشد».
منتقدان میگویند جملهبندی نست در مورد اهمیت احترام به حریم خصوصی کاربران بهگونهای است که راه ردوبدل کردن این دادهها کاملا هموار مانده است. از این گذشته، بنیانگذار نست در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود آیا قواعد حفظ حریم خصوصی مشتریان تغییر خواهند کرد، گفته بود: «من نمیگویم هرگز».
انتهای پیام/