رييس گمرگ جمهوري اسلامي، خواستار روان سازي مقررات حاكم بر گمرك شد تا به گفته وي، از اين طريق با افزايش هزينه تخلفات، شاهد افزايش فعاليت هاي قانوني در كشور باشيم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه اخبار اقتصادي و دارايي (شادا) ، مسعود كرباسيان در همايش تخصصي روساي پليس مبارزه با قاچاق كالا و ارز پليس آگاهي ناجا گفت: بايد با روان سازي مقررات، از بسياري از گرفتاري ها و قوانين دست وپا گير راحت شويم، زيرا هر روز گرفتار يك سري بخشنامه هاو قوانيني هستيم كه بر گمرك وارد مي شود.

وي ادامه داد: در حاليكه بايد روزانه 30 مورد قانوني را رعايت كنيم، هر روز سه بخشنامه به گمرك وارد مي شود.

كرباسيان با بيان اينكه علاوه بر اين بايد 15 كنوانسيون را درگمرك بررسي و رعايت كنيم، افزود: فعاليت هاي اقتصادي كه مسير قانوني خود را طي مي كند، بايد تشويق و فضاي كار قانوني آنها تسهيل شود.
كرباسيان ادامه داد: براي افرادي كه از راه غيرقانوني به فعاليت هاي اقتصادي مي پردازند بايد هزينه هاي سنگين تحميل كرد تا انگيزه فعاليت هاي اقتصادي قانوني در آنها ايجا شود.

وي با اشاره به صادرات غيرنفتي 30 ميليارد دلاري و واردت 34 ميليارد دلاري تا 20 دي سال جاري(1392) گفت: در گذشته بسياري از كالاها در گمرك انباشت مي شد و بايد تفاوت ارز را مي پرداخت اما اكنون اين مشكل برطرف شده است.

كرباسيان با بيان اينكه ايران هشت هزار كيلومتر مرز مشترك با 15 كشور دارد، افزود: ايران از توان اقتصادي بالاتري نسبت به همسايه هاي خود برخوردار است زيرا به تنهايي سوخت توليد، صادر و ترانزيت مي كند.

رييس گمرك جمهوري اسلامي ايران از جمله مشكلات موجود در گمرك را نداشتن سيستم ارزش كالا برشمرد و تصريح كرد، البته اين مشكل اكنون حل شده زيرا بسياري از كالاها كه از كشورهاي امارات عربي متحده و تركيه وارد كشور مي شدند، فاقد اسناد قابل استناد در زمينه ارزش كالا بودند.

وي با بيان اينكه اكنون ارزش كالاها در سايت گمرك قابل مشاهده است، گفت: ارزش كالاهاي قاچاق نيز در اين سايت قابل رويت است.

كرباسيان، ترانزيت را از مباحث جدي در گمرك عنوان كرد و گفت: 90 درصد بار ترانزيت در كشور توسط ناوگان هاي داخلي انجام مي شود كه اين مساله به علت اشتغال زايي يك مزيت و ارزش افزوده به شمار مي رود.

وي همچنين خواستار توسعه و بازسازي ناوگان هاي داخلي شد.

كرباسيان تصريح كرد، از آن جاييكه براي ورود كالاهاي ممنوع الورود بايد هزينه هاي گزافي پرداخت شود، افراد متخلف از طريق ترانزيت اقدام به قاچاق و جا به جا كردن كالا در داخل كشور مي كنند كه اين مورد از مشكلات جدي ترانزيت به شمار مي شود.

وي با بيان اينكه بايد ضريب دقت در ترانزيت افزايش يابد، افزود: اكنون سيستم هوشمند ترانزيت، جايگزين سيستم دستي شده و كالاها از طريق اظهار از راه دور، ثبت مي شوند.

كرباسيان با اشاره به راه اندازي سامانه پيامك براي خروج كالاها از گمرك به شماره 30008887 گفت: اين سيستم پيامك در اختيار پليس قرار مي گيرد.

وي ادامه داد: پليس شماره ماشين را به شماره ذكر شده ارسال مي كند تا از اين طريق در جريان اطلاعات كاميون، بار، راننده و شركت قرار گيرد.

كرباسيان گفت: بزودي سيستم «جي.پي.اس» در كاميون و ترانزيت ها نصب، تا محل عبور آنها در نقشه مشخص شود تا از اين طريق ميزان قاچاق كالا و ارز با كمك پليس كاهش يابد.
برچسب ها: گمرگ ، وزیر ، مقررات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار