پیامبر اسلام اول کسی بود که یک نظام را تاسیس کرد و آن هم نه یک نظام معمولی بلکه یک نظام توحیدی یک نظام اسلامی و نه در یک محیط پیش رفته و آماده بلکه در یک محیط مملو از خفقان ، جهل و تاریکی.. و چه خوب توانست در عین سختی زیاد کار از پس همه موانع پیش رو بر بیاید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، شیعیان بنابر قول مشهور 17 ربیع الاول عام الفیل و اهل سنت روز 12 همان ماه و سال را روز ولادت حضرت رسول اکرم (ص) دانسته اند.

هفته وحدت و همچنین ولادت پیامبر اسلام(ص) بهانه ای شد برای اینکه نگاهی به این آیه از قران کریم که راجع به پیامبر (ص) بیان شده است  بیندازیم:

«ولکم فی رسول اللّه اسوةٌ حسنة»
 آیه بیانی عام دارد یعنی اشاره به الگو بودن همه ابعاد زندگی رسول الله .

با توجه به شرایط سیاسی کشور در زمان کنونی چه از بعد داخلی و چه از بعد خارجی که به نوعی در نقطه عطف قرار دارد ؛ در این مقاله سعی داریم از بین همه این ابعاد، بعد حکومت داری حضرت را مورد توجه قرار دهیم.

پیامبر اسلام اول کسی بود که یک نظام را تاسیس کرد و آن هم نه یک نظام معمولی بلکه یک نظام توحیدی یک نظام اسلامی و نه در یک محیط پیش رفته و آماده بلکه در یک محیط مملو از خفقان ، جهل و تاریکی.. و چه خوب توانست در عین سختی زیاد کار از پس همه موانع پیش رو بر بیاید.

حال ما را چه شده است که در محیطی که این نظام اسلامی را به ارث برده ایم و در نگاه خودمان پیش رفته نیز هستیم گه گاه شاهد ناهنجاری ها و انحرافاتی در امور سیاسی کشور باشیم.

شاید به دلیل انسان بودن و ریشه نسیان آن به یاد آوری ها و تذکراتی نیازمند باشیم، به همین خاطر به نظر می رسد نیاز به بازخوانی بعضی از نکات بی دلیل نباشد .

 مخاطب این مقاله نه تنها مسئولین محترم میباشند بلکه عموم ملت را هم در بر می گیرد.

بهترین بیان در راستای ذکر ویژگی های نظام اسلامی را می توان در بیانات مقام معظم رهبری یافت. ایشان در بیانی به بررسی ۷ شاخص نظامی که پیامبر (ص) موسس آن بود می فرمایند:

نظامی که پیغمبر ساخت، شاخص های گوناگونی دارد که در بین آنها ۷ شاخص از همه مهمتر و برجسته تر است.


شاخص اول: ایمان و معنویت است. 

انگیزه و موتور پیش برنده ی حقیقی در نظام نبوی، ایمانی است که از سرچشمه دل و فکر مردم می جوشد و دست و بازو و پا و وجود آنها را در جهت صحیح به حرکت در می آورد. پس شاخص اول دمیدن و تقویت روح ایمان و معنویت و دادن اعتقاد و اندیشه درست به افراد است، که پیغمبر این را از مکه شروع کرد و در مدینه پرچمش را با قدرت بالا برد.

شاخص دوم: قسط و عدل است.

اساس کار بر عدالت و قسط و رساندن هر حقی به حق دار بدون هیچ ملاحظه است.

شاخص سوم: علم و معرفت است.

در نظام نبوی ؛پایه همه چیز دانستن و شناختن و آگاهی و بیداری است.کسی را کور کورانه به سمتی حرکت نمی دهند،مردم را با آگاهی و معرفت و قدرت تشخیص ،به نیروی فعال نه نیروی منفعل-بدل می کنند.

شاخص چهارم: صفا و اخوت است.

در نظام نبوی درگیری های برخاسته از انگیزه های خرافی ،شخصی،سودطلبی ومنفعت طلبی مغبوض است و با آن مبارزه می شود.فضا فضای صمیمیت و اخوت وبرادری و همدلی است.

شاخص پنجم: صلاح اخلاقی و رفتاری است.

انسان ها را تزکیه و از مفاسد ورذائل اخلاقی پیراسته و پاک می کنند؛انسان با اخلاق و مزکی می سازد؛"و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه".تزکیه یکی از آن پایه های اصلی است یعنی پیغمبر روی یکایک افراد کار تربیتی و انسان سازی می کرد.

شاخص ششم: اقتدار و عزت است.

جامعه و نظام نبوی تو سری خور وابسته دنباله رو دست حاجت به سوی این و ان دراز کن نیست؛عزیز و مقتدر و تصمیم گیر است؛صلاح خود را که شناخت ،برای تامین آن تلاش می کند و کار خود را پیش می برد.

شاخص هفتم: کار و حرکت و پیشرفت دائمی است.

توقف در نظام نبوی وجود ندارد؛به طور مرتب حرکت ،کار و پیشرفت است .اتفاق نمی افتد که یک زمان بگویند دیگر تمام شد، حال بنشینیم و استراحت کنیم!این وجود ندارد.البته این کار لذت آور و شادی بخش است ؛ کار خستگی آور و کسل کننده و ملول کننده و به تعب آورنده ای نیست.کاری است که به انسان نشاط و نیرو و شوق می دهد.(۱)


 

پی نوشت ها:

۱- انسان ۲۵۰ ساله (بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی –مبارزاتی ائمه معصومین علیهم السلام)/ ویرایش دوم/ انتشارات صهبا/ ۱۳۹۰/ ص:۳۲-
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار