دولت ترکیه با گسترش دادن دامنه پاکسازی ارگان‌های رسمی به نهادهای نظارتی مخابراتی و بانکی و تلویزیون دولتی، دهها تن از مدیران را اخراج کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ؛ به نظر می‌رسد این اقدامات، ابعاد عکس‌العمل رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را به تحقیقات درباره اتهامات فساد مالی توسعه دهد.

مقامات ترکیه در واکنش به تحقیقات درباره سوءاستفاده مالی که به بزرگ‌ترین چالش برای 11 سال حاکمیت اردوغان تبدیل شده است، تاکنون هزاران افسر پلیس، دهها دادستان و برخی از مقامات تلویزیون دولتی را برکنار کرده‌اند.

گمان می رود بازرسان درباره ادعای فساد مالی در یک بانک دولتی و رشوه‌خواری در پروژه‌های بزرگ مسکن تحقیق کرده باشند هر چند که جزئیات اتهامات علنا اعلام نشده است.نخست وزیر ترکیه می‌گوید این تحقیقات که یک ماه پیش با دستگیری شخصیت‌های برجسته از جمله فرزندان سه وزیر دولت وی آغاز شد، بخشی از توطئه‌ای برای «کودتای قضایی» است.مخالفان اردوغان می‌گویند نگران هستند پاکسازی نهادهای رسمی، استقلال قوه قضاییه، پلیس و رسانه‌ها را نابود کند.

رسانه‌های ترکیه روز شنبه گزارش دادند معاون نهاد ناظر بر نظام بانکی موسوم به «بی دی دی کی» و مدیر دو واحد آن در بین دهها مقامی هستند که در چارچوب تازه‌ترین اخراج‌ها، برکنار شده‌اند.
پنج مقام «تی آی بی» که نظارت الکترونیکی انجام می‌دهد و به عنوان نهاد ناظر بر مخابرات فعالیت می‌کند، و حدود ده تن از کارکنان کانال تلویزیونی دولتی «تی آر تی» ترکیه از جمله مدیران واحد و سردبیران ارشد اخراج شده اند.

اردوغان تلویحا اعلام کرده تحقیقات فساد مالی که به استعفای سه وزیر کابینه و بازداشت تجار نزدیک به دولت منجر شده، تلاشی از جانب فتح‌الله گولن، یک روحانی مستقر در آمریکا و برخوردار از نفوذ در بین پلیس و قوه قضاییه ترکیه، به منظور تضعیف حاکمیت وی است.

گمان می رود بسیاری از افرادی که اخراج شده‌اند، وابسته به جنبش «خدمت» گولن باشند که مدعی است بیش از یک میلیون هوادار دارد و مدارس و سازمان‌های خیریه‌ای را در سراسر ترکیه اداره می‌کند.

اردوغان که رونق اقتصادی طولانی مدت را در ترکیه پیش‌ برده و میلیون‌ها نفر را از فقر خارج کرده، همچنان محبوب‌ترین سیاستمدار این کشور است.


انتهای پیام / 
برچسب ها: رکیه ، اخراج ، دولت ، اردوغان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار