مقام سابق آمریکا تصریح کرد حمله به سوریه اشتباه است و اگر به ایران حمله شود، ایران مقابله به مثل جدی خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "رابرت گیتس" وزیر دفاع پیشین آمریکا در گفتگو با برنامه "جی پی اس" با اجرای فرید زکریا گفت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اقدامات زیادی درباره افغانستان انجام داده است. من هنوز هم از اقدامات او درباره افغانستان حمایت می کنم. من هرگز با تصمیمات اوباما درباره افغانستان مشکل نداشتم. باید توجه داشت که جنگ عراق و افغانستان به ما آموخته است که پیش فرضهای ما غالبا نادرست است. من با ورود نظامی در سوریه مخالف بوده ام زیرا حمله برای نابود کردن پدافند هوایی سوریه ، برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا منطقه ای انسانی ، اقدام جنگی است. باید توجه داشت که روسیه متحد نزدیک سوریه است. ایران نیز متحد نزدیک سوریه است. لبنان نیز در وضع نامشخصی قرار دارد. به نظر من، ورود آمریکا برای اقدام نظامی علیه سوریه به منزله پاشیدن نفت روی آتش بود آنهم درحالی که نمی دانیم عواقب این کار چه خواهد بود. در استفاده از نیروی نظامی باید بسیار بسیار محتاط بود.

گیتس در ادامه افزود: من درباره مداخله نظامی علیه ایران نیز همین دیدگاه را به ویژه در دوران دولت جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا داشتم زیرا آن موقع فکر می کردم ما هنوز زمان داریم از طریق فشارهای اقتصادی بر ایران به نتیجه برسیم. به این مسئله نیز توجه داشتم که آمریکا درگیر دو جنگ بود و توان نظامی آمریکا بسیار تحلیل رفته بود و ارتش بسیار خسته شده بود. در این شرایط، اقدام عجولانه برای حمله به ایران یا توانمندکردن اسرائیل برای حمله به ایران بدون دانستن عواقب این کار ، سبب بروز جنگ بزرگی در منطقه می شد. من احساس می کردم این کار بسیار پرمخاطره است.

وی گفت توسل به نیروی قهری باید آخرین دستاویز باشد و نه اولین دستاویز. به نظر من، درحال حاضر بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا، فلج شدن واشنگتن و وضع مبهم درباره برنامه دفاعی کشور و توانمندیهای نظامی کشور است. چین در حال حاضر دشمن نظامی آمریکا نیست. نوع تعامل سران آمریکا و چین در سالهای آتی مشخص خواهد کرد که آیا چین دشمن نظامی آمریکا است یا خیر. معتقدم حضور آمریکا در آسیا(خاوردور) مهم است همانطور که حضور ما در خاورمیانه به عنوان عامل بازدارنده بسیار مهم است.

گیتس در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اقدام نظامی آمریکا یا اسرائیل علیه ایران به نتایج خوبی منجر شود گفت به نظرم اگر اقدام نظامی علیه ایران انجام شود، ایران ساکت نخواهد نشست و مقابله به مثل خواهد کرد. افزون بر این، در این صورت، تبدیل ایران به کشور هسته ای ، اجتناب ناپذیر نخواهد شد و ایران راههایی را پیدا خواهد کرد ضربه های جدی بزند. به هرحال، فکر می کنم ایران واکنش نشان خواهد داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار