گزارش ویژه؛

چه اهدافی در پس دعوت "دقیقه نود"ی از ایران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه نهفته است؟

آیا بعد از سه سال، حقیقتاً گره رنج ملت سوریه باز شده است؟ و اگر پاسخ مثبت است، چرا برگزاری کنفرانس صلح در این کشور، تازه‌ عملی شده است؟ چرا تا چند ماه پیش، حامیان غربی شورشیان سوریه، آماده جنگ نظامی با این کشور بودند اما اکنون گفتگوی دیپلماتیک را تنها راه پایان جنگ در این کشور عنوان می کنند؟!



*** شمارش معکوس برای کنفرانس صلح سوریه ژنو (2)

نخستین گفتگوی مستقیم طرف‌های درگیر در بحران سه ساله سوریه، قرار است روز چهارشنبه 22 ژانویه 2014 با حضور نمایندگانی از دولت سوریه، گروه‌های مخالف و دیپلمات‌های غربی در سوییس برگزار شود. در سپتامبر 2013 سازمان ملل مصرّانه دنبال تعیین تاریخی مشخص برای این کنفرانس بود و دولت‌های اروپایی - آمریکا هدف حذف "بشار اسد" برای نفوذ خارجی در سرنوشت این کشور را در سر می‌پروراندند.

این کنفرانس تاکنون بارها و بارها به تعویق افتاده و تضعیف تکفیری‌ها بخاطر به جان هم افتادن گروه‌های اصلی و کشتار فرماندهان و هلاکت سرکردگان آنان به دست یکدیگر، سبب شد تا اهمیت این کنفرانس برای قدرت‌های بزرگ، کم شود چراکه تضعیف مخالفان یعنی ناکامی برنامه‌ریزی‌های غرب، و ناکامی برنامه‌های غرب یعنی تقویت نظام سوریه.


"دولت سوریه"؛ مطمئن و مصمم...

"بشار اسد" به همراه جمعی از نمایندگان نظام سوریه با اعلام اینکه با اقتدار در این کنفرانس شرکت خواهند کرد،‌ گفت:

«ما امتیازی به هیچ یک از طرف‌ها نخواهیم داد و آنچه که برای مشارکت در این کنفرانس، ارائه خواهیم داد، بر مبنای بازسازی سوریه و نه تخریب آن خواهد بود.»

وی همچنین قاطعانه شایعات مبنی بر کناره‌گیری خود از قدرت را تکذیب کرده و گفت:

«ما در حال محافظت از کشورمان هستیم و مسئله کناره‌گیری از قدرت، به هیچ وجه موضوع مذاکرات نیست؛ هدف اصلی از کنفرانس ژنو 2 مبارزه با تروریسم است و تنها مردم سوریه حق تصمیم‌گیری درباره رئیس‌جمهور آینده را دارند. جامعه سوریه، قرن‌هاست که یکدل و برادرانه عمل کرده و هرگز تفکر وهابی‌های تکفیری را نخواهد پذیرفت.»

بشار اسد در آستانه کنفرانس ژنو، از نگاهی کلی‌تر به مسائل سوریه و خاورمیانه نگریست و درباره برخورد غربی‌ها با کشورهای مستقل افزود:

«فشارهایی که اکنون به سوریه وارد می‌شود، شبیه همان فشارهایی است که به روسیه و چین نیز وارد شده است. تاریخ غرب، یک تاریخ استعماری است و کشورهای غربی با هر کشور کوچک یا بزرگی که داعیه استقلال داشته باشد، مشکل دارند. غرب باید هرچه زودتر نگاه غلط خود به خاورمیانه را اصلاح کند.»

پیش از این گروه‌های مخالفان سوری شرط حضور خود در این نشست را برکناری "اسد" عنوان کرده بودند، در حالی که روز شنبه ائتلاف ملی مخالفان سوریه از موضع خود عقب‌نشینی کرده و برای شرکت در این کنفرانس اعلام حضور کرد.

پراکندگی در ائتلاف مخالفان سوری


گروه‌های مخالفان سوریه قرار بود برای انجام هماهنگی‌های لازم پیش از حاضر شدن بر سر کنفرانس، در روزهای اخیر گردهم جمع شوند اما اختلافات میان آن‌ها درباره حضور یا عدم حضور در این کنفرانس به حدی عمیق شده که این گردهمایی دائماً به تأخیر می‌افتد.

دولت‌ها در پی جبران مافات و نزدیک شدن به دمشق

در این چند ماه،‌ برخی کشورها که در روزهای اوج بحران سوریه، پا به پای سران کاخ سفید بر طبل جنگ نظامی کوبیدند، این روزها و در آستانه مذاکرات ژنو 2 گویی در پی جبران مافات برآمده‌اند. ترکیه وعده داده برای مسدود کردن مرزهایش در مقابل تسلیحات ارسالی تروریست‌ها آمادگی کامل دارد و می‌خواهد موضع خود را در قبال سوریه تغییر دهد!

"بشار اسد" روز شنبه 18 ژانویه 2014 (28 دی) در مصاحبه با یک روزنامه کویتی گفت که قطر هم به تازگی خواستار برقراری رابطه با سوریه شده ولی سوریه این پیشنهاد را رد کرده است.

دولت روسیه کمافی‌السابق حمایت معنوی و همچنین پشتیبانی‌های بشردوستانه خود را در کمک به آوارگان و جنگ‌زدگان سوری در اختیار این کشور قرار می‌دهد و "بشار اسد" روز یکشنبه 19 ژانویه 2014 در دیدار با هیأت اعزامی روسیه، از محموله‌های ارسالی روسیه به دمشق تشکر و قدردانی کرد.

روز یکشنبه 19 ژانویه 2014 یک هیئت مذهبی از پاپ‌های آمریکا، سوئد، سوئیس و لبنان در دیدار با "بشار اسد" با سوریه ابراز همبستگی داشته و با هرگونه دخالت خارجی در این کشور مخالفت کردند.
علاوه بر این، برخی کشورهای دیگر نیز تمایل خود را برای بازگشایی سفارتخانه‌هایشان در سوریه و احیای مناسبات امنیتی و دیپلماتیک ابراز داشتند.

افشای قصه دروغین آمریکا درباره حملات شیمیایی دمشق، شوک ناگهانی بر کنفرانس "ژنو 2"

پرونده بررسی استفاده احتمالی دولت سوریه از سلاح شیمیائی در منطقه غوطه دمشق (21 آگوست 2013)، ادعایی بود که "سازمان دیده‌بان حقوق بشر" (Human Rights Watch) به عنوان یکه‌تاز موسوم به مدافع حقوق بشر، از پنج ماه پیش کلید زد.
این، پروژه‌ای بود که استارت آن به این سازمان وابسته محول شده بود و بلافاصله پس از ارائه آمارهای ضدّونقیض از این حملات شیمیایی، صف طویلی از کشورها برای حمله نظامی علیه حکومت سوریه آماده شدند. فرانسه، اسرائیل، عربستان و ترکیه از حامیان سینه‌چاک حمله احتمالی آمریکا بودند.

اما جدیدترین یافته‌های محققان آمریکایی، سناریوی "دیده‌بان حقوق بشر" را نقش بر آب کرد.


"تئودور بستولا" (Theodor Postol) کارشناس ارشد مرکز فن آوری ماساچوست آمریکا و "ریچارد لویدا" (Richard Lloyd) متخصص اسلحه و مهمات سازمان ملل متحد در گزارشی با عنوان "نتایج احتمالی خطای اطلاعاتی آمریکا درباره حمله شیمیایی حومه دمشق" به نتایجی دست یافتند که نشان می‌دهد امکان دست داشتن ارتش سوریه در به کارگیری تسلیحات شیمیایی علیه مردم بیگناه غوطه شرقی وجود ندارد.


اکنون کشورهای غربی و آمریکا، که تا شش ماه پیش به بهانه استفاده دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی، تا لب مرز حمله نظامی علیه سوریه پیش رفته بود، قرار است درباره سوریه به گفتگو بنشینند و این در حالی است که درست در همین زمان، بنای بلندی که از "داستان سلاح شیمیایی در غوطه دمشق" برای جهانیان ساخته شده بود، فرو ریخته است.

دعوت از "ایران" در دقیقه نود

موضوع دعوت از شرکت‌کنندگان به اجلاس صلح سوریه، از سپتامبر سال گذشته در محافل بین‌المللی مطرح بود. در این میان، سران کاخ سفید بارها بر نقش مهم ایران در حل و فصل بحران سوریه، تأکید کردند اما در نهایت نام کشورمان در لیست دعوت‌شدگان دیده نشد. چرا که ايران معتقد بود پذيرش توافق کنفرانسي که نه ايران و نه نماينده دولت سوريه در آن حضور نداشته‌اند، تصميم غيرعقلاني و غيرمنطقي است.

در واپسین روزهای منتهی به اجلاس، "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل از دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو 2 خبر داد:


«من دیدارهای فشرده و گفتگوهای تلفنی با بسیاری از سران کشورهای دنیا و افراد که بخشی از دیپلماسی هستند، با هدف کمک به سوریه صورت دادم تا بار دیگر راه صلح را در پیش گیریم. برای بحث‌های بیشتر در این خصوص، من تصمیم گرفتم تا دعوت‌های بیشتری نیز برای نشست یک روزه در مونتروی سوئیس صورت دهم. این دعوت نامه‌ها شامل استرالیا، بحرین، بلژیک، یونان، واتیکان، لوگزامبورگ، مکزیک، هلند، جمهوری کره و ایران هستند. همانطور که بارها گفته‌ام، باور من این است که ایران می‌بایست بخشی از راه‌حل بحران سیاسی باشد.»

سخنگوی گروه ائتلاف ملی مخالفان سوریه، در استانبول، بلافاصله پس از انتشار این خبر با انتقاد از دبیرکل سازمان ملل، از تعلیق شرکت در کنفرانس ژنو 2 در اعتراض به حضور ایران خبر داد.

پیش از دعوت "بان کی مون" از ایران، "بشار اسد" اعتقاد داشت که کشورهای شرکت کننده در اجلاس ژنو 2، عمیقاً دلسوز سوریه و به دنبال حل مسئله نیستند، بلکه خودشان در بحران‌آفرینی سوریه نقش داشته‌اند، مانند عربستان سعودی که از نیروهای تکفیری به طور همه‌جانبه حمایت داشته است.


*** از کنفرانس 22 ژانویه 2014 منتظر چه نتیجه‌ای باشیم؟

حال سؤال اصلی اینجاست که آیا اکنون بعد از سه سال، حقیقتاً گره گفتگو درباره سوریه باز شده است؟ و اگر پاسخ مثبت است، چرا در این برهه،‌ برگزاری این کنفرانس عملی شده است؟

چرا تا چند ماه پیش، حامیان غربی شورشیان سوریه، آماده جنگ نظامی با این کشور بودند اما اکنون برگزاری اجلاس و گفتگوی دیپلماتیک را تنها راه پایان جنگ در این کشور عنوان می کنند؟!

مذاکرات صلح در سوریه به ریاست "اخضر ابراهیمی"، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه، روز چهارشنبه 22 ژانویه 2014 در ژنو برگزار خواهد شد.

با توجه به مجموعه شرایط حاکم، اعم از موقعیت استراتژیک نظام سوریه، حامیان منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای آن و حضور احتمالی نمایندگانی از کشورمان در این کنفرانس از یک طرف و مخالفان دولت در طرف دیگر امید آن می‌رود کنفرانس صلح ژنو (2)، هرچند با فراز و نشیب و پیچیدگی‌های فراوان اما در نهایت به صلح و آرامش پایدار در سوریه دست یابد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار