با شروع فصل زمستان و بارش برف ميزان سوانح و حوادث منجر به شكستگي و دررفتگي اندام ها از ساير فصول بيشتر است، اما آنچه نگران كننده است عدم توجه به نكات لازم جهت پيشگيري از ورود آسيب هاي جدي تر به بافت هاي اطراف عضو شكسته شده است.

یک جراح و متخصص ارتوپدي در تعريف شكستگي گفت: شكستگي، از بين رفتن تداوم استخوان بر اثر عوامل مختلفي مانند ضربه، انقباض ناگهاني عضله و يا يك بيماري خاص است كه شامل انواع شكستگي باز و شكستگي بسته است.
مرتضي دهقان افزود: در شكستگي باز؛ قطعات شكسته استخوان باعث پارگي پوست گشته و به خارج از بدن راه مي يابد و معمولا باعث خونريزي نيز مي شود و در شكستگي بسته؛ قطعات شكسته استخوان از پوست خارج نمي شود.
وي تصريح كرد: درد شديد، تورم همراه با كبودي در محل، عدم توانايي در حركت دادن عضو شكسته، تغيير شكل عضو آسيب ديده از علايم شكستگي است.
دهقان اظهار داشت: شكستگي مي تواند عوارضي عمومي؛ همچون شوك و عوارض موضعي مانند عفونت، عدم جوش خوردن يا كج جوش خوردن داشته باشد.
دكتر دهقان با بيان اينكه، در اكثر موارد مي توان وجود يك شكستگي را فقط با يك شرح حال خوب و يافته هاي باليني مربوطه دريافت افزود: با اين وجود راديوگرافي به منظور تعيين دقيق ماهيت شكستگي ضروري مي باشد.
این جراح و متخصص ارتوپدي، در خصوص اقدامات اوليه در شكستگي ها تصريح كرد: كنترل مجاري تنفسي، ضربان قلب و خونريزي، بررسي ناحيه شكسته شده مخصوصا در شكستكي هاي ستون فقرات، سر، جمجمه و لگن بسيار دقت شود تا كمترين حركت ممكن به شخص و عضو آسيب ديده وارد شود و با آنچه در دسترس است عضو را آتل بندي و بي حركت نماييد.
دكتر دهقان افزود: در صورت امكان سرد كردن محل شكستگي با كيسه آب سرد يا يخ مي تواند باعث كاهش خونريزي، درد و تورم شود.
وی، فرد مصدوم را از هرگونه دستكاري در دررفتگي ها و شكستگي ها منع نمود و افزود: لازم است نبض فرد را پايين تر از محل ضايعه مرتب كنترل كرد تا آتل جلوي گردش خون را نگرفته باشد و مصدوم را با بهترين روش حمل به نزديك ترين مركز درماني رساند.
برچسب ها: زمستان ، شکستگی ، استخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.