قائم مقام وزیرامورخارجه کشورمان ابراز امیدواری کرد: ˈبا ابتکار عمل بانوان سناتور مجلس سنای مکزیک از طریق دیپلماسی پارلمانی شاهد گشایش صفجه جدیدی در روابط دو کشور باشیم.ˈ

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امورخارجه، خانم گابریلا کوئاس بارون رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای مکزیک که در راس هیاتی از سناتورهای زن سنای این کشور به تهران سفر کرده است، بعد از ظهر امروز دوشنبه با «مرتضی سرمدی» قائم مقام وزارت امور خارجه دیدار و گفت وگو کرد.

قائم مقام وزارت امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به سابقه روابط خوب و دوستانه بین تهران و مکزیکوسیتی به جایگاه خاص کشورهای آمریکای لاتین در سیاست و روابط خارجی ایران اشاره کرد .

وی خاطر نشان کرد : دولت های منتخب و نمایندگان مردم در دو کشور حق دارند، بدون تاثیرپذیری از سایر کشورها و با اتخاذ سیاستی مستقل روابط بین دو کشور را در راستای منافع و مصالح ایران و مکزیک به پیش ببرند و دولت های خارجی حق مداخله در روابط مستقل و دوستانه دو کشور را ندارند.

سرمدی افزود : مطمئن هستیم که اعضای پارلمان های دو کشور به عنوان نمایندگان واقعی دو ملت،خواست حقیقی مردم خود را در توسعه روابط به ویژه در عرصه های اقتصادی و تجاری و نیز فرهنگی و علمی و گردشگری دنبال خواهند کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این دیدار به جایگاه و نقش مهم و تاثیرگذار ایران در منطقه پرتلاطم خاورمیانه و نیز ثبات ، امنیت ، توسعه سیاسی و مردمسالاری در ایران اشاره کرد و افزود : این امور مولفه های بسیار مهمی برای نگاه راهبردی به نقش ایران به عنوان دریچه ای برای ورود کشورهای موثر به همکاری منطقه ای است و ایران و مکزیک در دو منطقه مهم جهان می توانند این نقش را بخوبی ایفا کنند و ایران دروازه مناسبی برای کمک به توسعه روابط همه جانبه مکزیک با این منطقه است.

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای مکزیک نیز با ابراز خرسندی از نخستین سفرش به ایران و خاطرات بسیار خوب خود از سفر به شهرهای شیراز ، اصفهان و تهران ، به مشترکات بسیار فراوان دو کشور از جمله در امور فرهنگی اشاره کرد و افزود: این سفر فرصت بسیار خوبی برای من و همکارانم در مجلس سنای مکزیک برای آشنایی نزدیک با واقعیتها و فرهنگ غنی کشور و مردم ایران است.

وی با اشاره به اهمیت و تاثیر تقویت دیپلماسی پارلمانی برای حمایت از روند توسعه و گسترش روابط همه جانبه بین ایران و مکزیک خاطر نشان کرد : بطور قطع سفرهای متقابل هیات های سیاسی و پارلمانی نقش بسزایی در آشنایی و درک متقابل و تسهیل و تسریع در گسترش و تقویت روابط دارد.

گابریلا کوئاس بارون با اشاره به روند شرایط سیاسی و اجتماعی ایران و آغاز نقطه عطف مهمی از تاریخ تحولات ایران بعد از انتخابات و حضور و نقش فعال تر ایران در عرصه های منطقه ای و بین المللی خاطرنشان کرد : اکنون شاهد تلاش مشتاقانه دولت جدید ایران برای کسب بهترین موقعیت و منافع و مصالح ملی برای کشور و مردم خود هستیم.

وی همچنین از حادثه اخیر تروریستی در صنعا که منجر به شهادت دیپلمات کشورمان شد ابراز تاسف کرد و ضمن همدردی با دولت و مردم و خانواده ایشان ، موضع دولت مکزیک در مخالفت و محکومیت هرگونه اعمال خشونت و اقدامات تروریستی به خصوص علیه شهروندان عادی را مورد تاکید قرار داد.

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای مکزیک همچنین زمینه های همکاری دو کشور را در بخشهای اقتصادی ، تجاری ، انرژی ، فرهنگی و سایر زمینه ها بسیار گسترده و متنوع برشمرد و ابراز امیدواری کرد شاهد توسعه و گسترش بیش از پیش روابط بر اساس منافع و مصالح مشترک دو کشور باشیم.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار