حس بویایی یکی از حواس پنچ گانه انسان است که معمولا افراد از اهمیت آن آگاه نیستند.

محمد فرهادی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: اگر با به هم خوردن حس بویایی بتوان به ضایعات "آلزایمر" و پارکینسون رسید می‌توان به سرعت به آن رسیدگی کرد و این بیماری‌ها را تشخیص داد. 

وی افزود: حس بویایی حس بسیار مهمی است که بسیاری از افراد به آن توجه ندارند و از نظر شغلی و زندگی اجتماعی به خصوص برای زنان و شاغلان برخی‌ شغل‌ها مانند آشپزی و عطرفروشی از اهمیت بالایی برخوردار است. 

فرهادی تصریح کرد: حس بویایی تا جایی اهمیت دارد که اگر فردی موجب از بین رفتن حس بویایی فرد دیگری شود باید دیه بپردازد اما کسی که مشکل بویایی دارد به علت داشتن ظاهر سالم خیلی به آن توجه نمی‌کند. 

وی گفت: کم شدن حس بویایی، از بین رفتن حس بویایی، احساس بوی نامطبوع کردن و از بین رفتن حس چشایی باید مورد توجه قرار گیرد چراکه در بسیاری از موارد علت آن ضایعات داخل بینی است. 

این متخصص گوش، گلو و بینی ادامه داد: انسداد داخل بینی که اجازه نمی‌دهد ذرات بو به شیار بویایی که زیر طاق بینی است برسد، می‌توند علت‌های مختلفی از جمله علل آلرژیک، شکستگی و چسبندگی بینی داشته باشد که همه آن‌ها قابل اصلاح است. 

وی اضافه کرد: درصد کمی از موارد هستند که موجب از بین رفتن مخاط بویایی و در ‌‌نهایت منحل شدن حس بویایی می‌شوند که آن‌ها را هم با روش‌های تخصصی می‌توان به سرعت شناخت. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.