بررسی‌های مربوط به سال‌های اخیر نشان می‌دهند که تعداد مبتلایان به تالاسمی در هر سال در بسیاری از مناطق کشور، به طور متوسط حدود ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به آمار سال قبل آن کاهش یافته است.

کیوان احدزاده متخصص هماتولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با اجرای طرح کشوری پیشگیری از تالاسمی، آمار مبتلایان به تالاسمی به ویژه تعداد تولد نوزادان دچار این بیماری کاهش قابل ملاحظه‌ای یافت. 

وی افزود: درواقع تا قبل از اجرای طرح کشوری پیشگیری از تالاسمی، میزان بروز این بیماری رو به افزایش بود و سازمان بهداشت جهانی پیش بینی کرده بود که موارد تالاسمی سال به سال در ایران افزایش یابد. 

احدزاده با اشاره به کاهش قابل ملاحظه تعداد مبتلایان به تالاسمی در هر دو نوع مینور و ماژور تاکید کرد: بررسی‌های مربوط به سال‌های اخیر نشان می‌دهند که تعداد مبتلایان به تالاسمی در هر سال در بسیاری از مناطق کشور، به طور متوسط حدود ۵ تا ۱۰ درصد نسبت به آمار سال قبل آن کاهش یافته است. 

وی یادآور شد: خوشبختانه در اغلب استان‌های کشور موارد تالاسمی و تولد نوزادان دچار این بیماری کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته است. 

احدزاده گفت: در سال‌های اخیر اغلب تولدهای جدید همراه با تالاسمی، مربوط به استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور بوده و سایر مناطق و استان‌ها، درصد کمتری از تولد‌های همراه با تالاسمی را داشته‌اند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: تالاسمی ، نوزاد ، بیماری ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.