مقامات پنتاگون در شدیدترین هشدار خود درباره تجارت مواد مخدر در افغانستان به کنگره آمریکا اعلام کردند افزایش تجارت مواد مخدر تلاش های جنگی پرهزینه آمریکا را برای برقراری ثبات در افغانستان تهدید می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از کریستین ساینس مانیتور ؛ مقامات ارشد پنتاگون اعلام کردند تجارت پرسود مواد مخدر در سال های اخیر افزایش یافته است و حتی تعداد محموله توقیف شده مواد مخدر نیز به حداقل رسیده است.
این مقامات تاکید کردند با توجه به کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان، دورنمای نظارت و کنترل بر این تجارت غیرقانونی کمرنگ شده است. با این حال نحوه برخورد و مقابله با تجارت مواد مخد در افغانستان از جمله موضوعات سخت و دشوار برای ارتش آمریکا به شمار می آید.
تخریب مزارع کشت خشخاش -- منبع اصلی درآمد کشاورزان فقیر در کشوری فقیر -- خطر عصبانیت مردم را در پی دارد که احتمالا برای حفاظت از منابع امرار معاش خود به خشونت روی می آورند.
وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد اما تجارت خشخاش همچنین منبع مهم درآمد طالبان به شمار می آید که گمان می رود یک چهارم از چهارصد میلیون دلار از درآمد سالانه خود را از تجارت خشخاش به دست می آورند.
مواد مخدر همچنین یکی از عوامل فساد مالی در دولت افغانستان است که باعث نارضایتی مردم افغان و گرایش آنها به سوی منابع جایگزین دولت نظیر پیشنهادهای طالبان شده است.
اکنون وضع تجارت تریاک در افغانستان به چه صورت است؟ افزایش سی و شش درصدی تولید خشخاش باعث شد تجارت تریاک در افغانستان در سال گذشته میلادی رکوردی جدید را به ثبت برساند.
اریک لوگان مدیر دفتر معاون دستیار وزیر دفاع در امور مبارزه با تهدیدهای جهانی و مواد مخدر اعلام کرد در حالیکه پنتاگون دو میلیارد دلار در برنامه های آموزشی مبارزه با مواد مخدر سرمایه گذاری کرده است ما تصور نمی کنیم این مبلغ در این خصوص هزینه شده باشد.
به طور مثال کانادا برآورد کرده است نود درصد از هروئین های موجود در کوچه و خیابان های این کشور از افغانستان تامین می شود.
لوگان گفت:« در حالی که ما به آینده افغانستان می نگریم، پیش بینی دستیابی به موفقیت در این کشور بدون توانمند ساختن افغانستان در مبارزه با خشونت و فساد مالی ناشی از تجارت مواد مخدر غیرممکن است.»
در همین حال جان سوپکو مامور ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان نیز گفت به رغم تلاش های مداخله جویانه آمریکا، درآمد جنگجویان از قاچاق مواد مخدر تغییری نکرده است و طالبان اکنون تمایل بیشتری برای حفاظت از کشت خشخاش و وضع مقررات برای تولید و قاچاق مواد مخدر نشان می دهد.
سوپکو گفت افزایش خشونت ها باعث شده است آزادی عمل و حرکت نیروهای انتظامی نسبت به سال های گذشته محدود شود.
سوپکو ادامه داد پنتاگون در کل اذعان کرده است که اهداف مبارزه با مواد مخدر از اولویت پایین تری نسبت به اهداف نظامی سنتی برخوردارند و شبکه های مواد مخدر با به بروز کردن فنون خود احتمالا به فعالیت هایشان ادامه می دهند.
با اینکه تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است اما توانمندی نیروهای انتظامی برای شناسایی و ردیابی این مواد کاهش یافته است. درواقع حجم مواد مخدر غیرقانونی توقیف شده در افغانستان در سه سال گذشته بیش از پنجاه درصد کاهش یافته است.
سوپکو گفت شاید نگران کننده ترین مسئله پایان عملیات جنگی آمریکا در دسامبر دو هزار و چهارده باشد چرا که پنتاگون منابع و ظرفیت لازم برای حمایت از ماموریت های مبارزه با مواد مخدر نخواهد داشت.
وی ادامه داد:« مشکل مواد مخدر افغانستان رو به افزایش است و ماموریت کلی آمریکا را برای ساخت افغانستانی با ثبات تهدید می کند. درصورت فقدان برنامه های مبارزه با مواد مخدر کارآمد، همه سرمایه گذاری های ما -- انسانی و مالی -- در خطر قرار می گیرد.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار