وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری، در نشست تخصصی حقوق عکاسان که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد،‌گفت: عکاسان در پیگیری تخلافات از آثارشان حقوق خود را نمی‌دانند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران؛  نشست تخصصی حقوق عکاسان با حضور جمعی از عکاسان و مهدی برجسته وکیل پایه یک کانون وکلا در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.

"مهدی برجسته" وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری در این نشست با اشاره به حق مادی عکاس عنوان کرد: عکاس می‌تواند حق مادیش را بفروشد در نتیجه اساس حقوقی می‌تواند مالکش باشد و از آن بهره‌برداری کند.

وی ادامه داد: آغاز زمان حمایت، از نخستین انتشار عکاس است همچنین مدت حمایت   براساس قانون 1348، سی سال است  البته این مسئله نسبت به اشخاص حقیقی و حقوقی  تفاوتی ندارد.

برجسته افزود: در برخی کشورها 25 سال اثر عکاسی را مورد حمایت قرار می‌دهند.

وی در خصوص دو حق مادی و معنوی عکاسان بیان کرد: به طور کلی دو حق  معنوی و مادی برای عکاسان تعیین شده که مولف و خالق اثر باید از این حق اگاهی داشته باشد.




وکیل پایه یک کانون وکلای دادگستری تصریح کرد: هر آنچه که موجب بهره‌برداری مادی و اقتصادی از اثر برای پدیدآورنده‌اش داشته باشد جز حق مادی عکاس است.

برجسته حق عرضه و پخش را یکی از حقوق‌های عکاس خواند و عنوان کرد:عکاس حق دارد اثرش را در هر روزنامه یا رسانه یا هرجای دیگر منتشر کند و هیج کس نمی‌تواند این حق را از او بگیرد.

وی با اشاره به ویژگی‌های حقوق مادی گفت:حقوق مادی محدود است چراکه بعد از 30  سال اثرش جزو حقوق عمومی قرار می‌گیرد و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

برجسته دومین ویژگی حقوق مادی را قابلیت واگذاری خواند و اظهار داشت: هر مالی قابلیت واگذاری دارد بنا بر این عکاس می‌تواند اثرش را به رسانه یا هرجای دیگر بفروشد.

وی یکی دیگر از حقوق عکاس را حقوق معنوی خواند و گفت:حقوق معنوی حقوقی است که با شخصیت مولف در ارتباط است و جنبه مالی ندارد. در حقیقت مولف اثر به نوعی شخصیتش را در کارش نشان می‌دهد و حقوق‌دانان این موضوع را ارتباط تنگاتنگ بین  اثر و صاحبش می‌دانند.

برجسته با اشاره به ویژگی‌های حقوق معنوی بیان کرد: حق معنوی تا ابد قابل انتصاب است و اثر حق احترام داردکه حقوق‌دانان این موضوع را حق سرپرستی می‌دانند.



وی ادامه داد: زمانی که می‌گوییم اثری حق سرپرستی دارد یعنی اگر هر ناشر یا رسانه دیگری چنانچه می‌خواهند اثر را منتشر کنند باید حتما نام خالق را بیاورد.

برجسته حفظ اصالت اثر را جزو حقوق معنوی خواند وتاکید کرد: هر منتشر کننده که اثرعکاس را منتشر می‌کند حق تغییر و اثر را بدون اجازه صاحب اثر ندارد.

وی در خصوص ضمانت اجرایی و کیفری گفت: اگر اثری بدون اجازه مولف منتشر شود طبق قانون 48 مجازات از 6 ماه تا 3 سال تعیین شده است.و چنانچه این اتفاق در صفحه  مجازی رخ دهد قابل حمایت بوده و از 3 ماه تا یک سال و یا جزای نقدی 5 میلیون ریال تعیین شده است.

برجسته گفت: تخلفات در عکاسی رویه قضایی ندارد به دلیل انکه عکاسان حق خود را نمی‌دانند اما پرونده‌هایی جریان دارد که البته آن هم به اندازه انگشتان دست است.

وی خاطرنشان کرد:تا زمانی که به حقوقمان آشنا نباشیم و آن را به جامعه تذکر ندهیم کسی حقوقمان را  ایفا نخواهد کرد.
 
  انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار