پیشنهادهای جان کری در مذاکرات سازش، فلسطینیان را از حق بازگشت محروم کرده و امنیت اشغالگران را افزایش داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی القدس ؛ یاسر عبدربه دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین از جزئیات پیشنهادهای جان کری وزیر خارجه آمریکا پرده برداشت. وی تاکید کرد: پیشنهادهای جان کری، یهودی بودن قسمت عمده قدس و متعلق بودن آن به رژیم اسرائیل را به رسمیت می شمارد و تنها قسمتی محدود از شرق قدس به عنوان پایتخت فلسطین شناخته خواهد شد. همچنین در این پیشنهادها مشکلات پناهندگان بدون اینکه حق بازگشت به آنها داده شود مطرح شده است و علاوه بر اینکه اسرائیل شهرک های صهیونیستی را در اختیار خواهد داشت، همه گذرگاهها و آسمان کشور فلسطین نیز در اختیار رژیم اسرائیل خواهد بود.

عبدربه همچنین تاکید کرد: نتانیاهو این پیشنهادها را رد کرده است در صورتی که این پیشنهادها در اصل برای هر دو طرف مذاکره کننده قابل قبول نیست.

فرح العمری خبرنگار شبکه القدس گفت: قطار مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم اشغالگر اسرائیلی با تلاشهای گرداننده اصلی این مذاکرات یعنی جان کری مسافت طولانی طی کرده است. اما هم اکنون این قطار به بن بست رسیده است ؛ زیرا ادامه مذاکرات به پیچیدگی آن افزوده است. چون پرونده های مذاکرات پیچیده و اقدامات لازم برای حل پرونده ها نیز پیچیده است. 

خبرنگار القدس ادامه داد: در حال حاضر مذاکرات از نظر مذاکره کننده فلسطینی در بدترین شرایط خود قرار دارد . این در حالی است که در بهترین شرایط خود از نظر موسسات صهیونیستی و نمایندگان مذاکره کننده اسرائیلی است. زیرا اداره کننده این مذاکرات به سمت رژیم اسرائیل متمایل است و از این رژیم حمایت می کند و در این مذاکرات تنها به فکر منافع این رژیم است. وی حتی بطور علنی و آشکارا می گوید که امنیت اسرائیل از امور راهبردی و مهم سیاستهای خارجی آمریکا است.

یاسر عبد ربه دبیر کمیته نهضت آزادیبخش فلسطین برای اینکه پرده از طرفداری های وزیر خارجه آمریکا از رژیم اسرائیل در این مذاکرات بردارد از جزئیات پیشنهادهای وی به نمایندگان دو طرف مذاکرات پرده برداشت. جان کری در نظر دارد فلسطینیان را مجبور کند تا اسرائیل را به عنوان کشوری یهودی به رسمیت بشناسند و تنها قسمت کوچکی از شرق قدس متعلق به فلسطین باشد. 

پیشنهادهای جان کری همچنین شامل تحت کنترل درآمدن گذرگاهها و آسمان فلسطین به دست اسرائیل است و قرار است نیروهای چهار جانبه اردنی و فلسطینی و آمریکایی و اسرائیلی در مرزها مستقر شوند .

اما در زمینه پناهندگان فلسطین سخن از چهار گزینه ای که در پیشنهادهای کلینتون مطرح شده به میان آمده است که در بین این گزینه ها بازگشت تعداد بسیار محدودی از فلسطینیان پناهنده به وطن خود - که در سال 1948 اشغال شده است - آن هم طبق قوانین و شرطهایی که اسرائیل تعیین می کند امکان پذیر است.

طبیعی است که ادامه مذاکرات بدون حل مسئله مسئله شهرک سازیهای اسرائیل امکان پذیر نیست. ناظران سیاسی ادامه شهرک سازیها و مطرح کردن مذاکرات را مسخره آمیز می دانند. بر اساس پیشنهادهای جان کری شهرک های صهیونیستی در اختیار اسرائیل باقی خواهد ماند و شهرکهای دیگر به اجاره داده می شود. طبیعی است که جریانهای فلسطینی با این پیشنهادها مخالفت کنند و آن را قبول نداشته باشند اما بسیار مسخره آمیز است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل این پیشنهادها را رد کرده است زیرا وی پرونده قدس را بطور کامل نپذیرفته است.

عبدربه گفت: این پیشنهادها را هیچ یک از مسئولان فلسطینی نخواهند پذیرفت ظاهرا اسرائیل نیز این پیشنهادها را نمی پذیرد. بنابراین سئوالات متعددی در زمینه جدیت این مذاکرات و نحوه اجرای آن مطرح می شود.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار