انجام عمل اپیدوروسکوپی و بررسی نخاعی با آندوسکوپ برای نخستین بار در گیلان و در بیمارستان آریا انجام شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، دکتر «بهرام نادری‌نبی» رئیس بخش درد دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، با بیان اینکه عمل اپیدوروسکوپی و بررسی نخاعی با آندوسکوپ برای نخستین بار در بیمارستان آریا انجام شد، اظهار کرد: این عمل در زن بیستو هفت ساله‌ای با سابقه‌ی عمل جراحی قبلی دیسک کمری انجام شد.

وی ادامه داد: این تکنیک در دنیا فقط در برخی مراکز پیشرفته غربی انجام می‌شود و در ایران نیز تکنیکی بسیار جدید است که تنها در دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد.

دکتر نادری‌بنی در خصوص اپیدوروسکوپی یا آندوسکوپی اطراف نخاع گفت: اشتیاق و تمایل به دیدن محتویات کانال نخاعی از قدیم وجود داشته و امروزه اپیدوروسکوپی یا آندوسکوپی فضای اطراف نخاع روشی جدید و مدرن در تشخیص و درمان آسیب‌ها و بیماری‌های فضای اطراف نخاع یا فضای اپیدورال است.

وی افزود: در این روش با استفاده از یک دستگاه آندوسکوپی مخصوص از طریق یک سوزن باریک وارد فضای داخل ستون فقرات کمری شده سپس با مشاهده‌ی مستقیم رشته‌های عصبی، دیسک بین مهره‌ای سخت شامه و بافت‌های اطراف اعصاب، آسیب‌های احتمالی تشخیص داده شده و روش‌های درمانی در هر مورد و با استفاده از آندوسکوپی انجام می‌شود.

رئیس بخش درد دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه این روش به بیهوشی و جراحی نیاز ندارد و کاملاً در حالت بیداری و با بی‌حسی خفیف موضعی است، تصریح کرد: اپیدوروسکوپی روشی است که با استفاده از آن می‌توان چسبندگی‌های فضای اطراف نخاع را که بدنبال جراحی باز ستون فقرات ایجاد شده و با فشار آوردن روی ریشه‌های عصبی به ایجاد درد منجر می‌شوند را تشخیص داد و سپس با استفاده از دارو یا وسیله برش از میان برد.

دکتر نادری‌نبی ادامه داد: هم‌چنین در این روش بیماری‌ها و اختلالات دیگر رشته‌های عصبی، فضای اپیدورال عروق خونی ناحیه، التهابات و هر نوع ضایعه دیگر بطور مستقیم مشاهده و تشخیص داده و هم‌زمان درمان می‌شود.

وی با بیان اینکه اپیدوروسکوپی یکی از روش‌هایی با تهاجم اندک و عوارض آن نسبت به جراحی بسیار کم‌تر است، اظهار کرد: این روش هم‌اکنون در کشورهای پیشرفته و بطور هم‌زمان در مراکز بسیار محدودی در ایران انجام می‌شود و چشم‌انداز آتی آن بسیار روشن است.

این فوق تخصصی اینترونشنال درد در خصوص موارد انجام این روش گفت: این روش در مواردی از جمله مشاهده‌ی مستقیم پاتولوژی و آناتومی، تزریق مستقیم دارو، از میان بردن اسکار یا چسبندگی با دارو، جدا کردن کور با لیزر یا دیگر وسایل با دید مستقیم، گذاشتن کاتتر برای درمان دردهای سرطانی، مقاوم، سیستم‌های الکترودی و محرک‌های نخاعی، برای درمان دردهای مزمن و شدید ستون فقرات پس از اعمال جراحی و قطع نخاع کاربرد دارد.

وی بیشترین موارد انجام اپیدوروسکوپی را در بررسی فضای اپیدورال نخاعی، لومبوساکرال یا کمری و دنبالچه در بیماران مبتلا به درد مزمن انتشاری(رادیکولر) یا کمر درد مزمن بمنظور تزریق مستقیم دارو در نقاط پاتولوژک برشمرد.

دکتر نادری‌نبی در خصوص موارد ممنوعیت این روش تصریح کرد: اپیدوروسکوپی را نباید در بیمارانی انجام داد که برای آنها دیگر روش‌های تشخیصی یا موارد بارزی برای دیگر درمان‌ها مانند جراحی وجود دارد.

وی سایر موارد ممنوعیت را شامل عفونت سیستمیک یا موضعی در محل ورود به فضای اپیدورال، سوءمصرف دارو یا وابستگی به آن، افسردگی شدید یا دیگر اختلالات روانی کنترل نشده، بیماری‌های داخلی، حاد یا کنترل نشده، اختلالات خونریزی‌دهنده یا آزمایشگاهی غیرطبیعی که نشان‌دهنده اختلال انعقادی باشد، حاملگی یا شیردهی، بیماری‌های عروقی یا ضایعه‌ی فضاگیر در دستگاه عصبی مرکزی دانست.

دکتر نادری‌نبی خاطرنشان کرد: پیش از انجام اپیدوروسکوپی باید بیمار را از نظر فیزیکی معاینه کرد (برای بررسی محل ورود سوزن از نظر عفونت و آناتومی مختل)ام.آر.آی لوبوساکرال، بررسی اورولوژیک(در صورت لزوم ) و بررسی‌های آزمایشگاهی شامل شمارش سلولی، پلاکت زمان پروترومبین، زمان ترومبوپلاستین نسبی، مطالعه‌ی عملکرد پلاکت زمان خونریزی و نیز آزمایش ادرار بررسی کرد. هم‌چنین از داروهای آرام‌بخش، ضددرد و دیگر داروها در صورت نیاز می‌توان استفاده کرد.

 این عمل توسط دکتر «بهرام نادر‌ی‌نبی» فلوی فوق تخصص اینترونشنال درد و دکتر «پیروزی» جراح مغز و اعصاب در بیمارستان آریا با همکاری کلینیک درد گیلان با موفقیت انجام شد.

انتهای پیام/م
منبع: ایسنا
برچسب ها: گیلان ، آندوسکوپ ، نخاعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.