یک متخصص گوش حلق و بینی با بیان به اینکه هر چه روش ها پیچیده تر و جراحی سنگین تر شود احتمال عود بالاتر است گفت : به طور کلی ترجیح داده می شود در سینوس ها حفظ مخاط شده و فقط تیغه های نازک استخوانی برداشته شود تا کمتر نیاز به استفاده از روشهای پیچیده باشد .

دکتر سید هادی صمیمی اردستانی متخصص گوش حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار  بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بیماران مبتلا به پولیپ ، سینوزیت قارچی یا عفونت‌های مکرر سینوس بوده و یا دچار ضربه های مغزی شده اند که باعث شده آب مغز خارج شود ( CSF رینوره ) نیازمند جراحی سینوس هستند که در این روش‌ها باید دهنه سینوس ها را طوری باز کنیم که باز مانده و عود نکند.

وی با اشاره به اینکه در هر روش جراحی احتمال عود وجود دارد تصریح کرد : هر چه تکنیک دقیق تر بوده و روشها و وسایل بهتر و با مهارت کامل و صبر و حوصله انجام شود احتمال موفقیت افزایش می یابد .

این متخصص گوش حلق و بینی ادامه داد : استفاده از مخاط تیغه بینی برای جلوگیری از تنگی دهانه سینوس پیشانی از جمله موارد مورد بحث امروز کنگره بود که مراقبت‌های بعد از عمل نیز در این عرصه مورد بحث قرار گرفت .

وی با بیان اینکه در گذشته هنه سینوس باز مانده وسعی می شد که حفظ شود تصریح کرد : در حال حاضر برخی از سینوس ها به دلیل استخوانی بودن دهانه این مخاط ها از دست رفته و حفظ نمی شد که با از بین رفتن این مخاط ها مشکل ، عود می کرد که با این روش در این بیماران مخاط به سمت دهنه برده شده و برای همیشه حفظ می شود .

دکتر صمیمی یادآور شد : در بیمارانی که به  دنبال ضربه بر سر آبریزش از دیواره پشتی سینوس پیشانی پیدا میکنند که در این بیماران از فلپ تیغه بینی جهت بازسازی کف جمجمه استفاده می‌کنند که احتمال عود به صورت چشمگیری کاهش می یابد .

وی با اشاره به اینکه هر چه روش ها پیچیده تر و جراحی سنگین تر شود احتمال عود بالاتر است اظهار کرد : به طور کلی ترجیح داده می شود در سینوس ها حفظ مخاط شده و فقط تیغه های نازک استخوانی برداشته شود تا کمتر نیاز به استفاده از روشهای پیچیده مانند استفاده از فلپ تیغه بینی باشد .

این متخصص گوش حلق و بینی در پایان خاطرنشان کرد : در موارد کمی از جراحی های سینوس پیشانی از این روشها استفاده می شود .


انتهای پیام/
برچسب ها: سینوس ، جراحی ، تیغه ، بینی ، مخاط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار