جهان در حال هوشیار شدن است و کم‌کم شكيبايى خود را در مورد جنایات رژیم صهیونیستی از دست می‌دهد.

جنبش در حال گسترش براى تحريم و بايكوت دانشگاه هاى اسراييل موجى از ترس را در اين كشور به راه انداخته است. در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به این موضوع می‌پردازیم:

"زيپى ليونى" وزير دادگسترى اين رژيم اخيرا اظهار داشته كمپين بايكوت، كه در پى پيوستن انجمن مطالعات آمريكا به آن، به تازگى نظراتى را به خود جلب كرده، به طرزى  قابل توجه در حال پيشرفت است. به گفته ليونى در صورت پاسخ ندادن اسراييل به اين جريان اين رژيم در سراسر جهان بیش از پیش به انزوا كشيده خواهد شد.        
 


 
منظور ليونى اين است كه بايد انتقاد از اشغال سرزمين هاى فلسطين توسط رژيم صهيونيستى جدى تلقى شود. "يائير لاپيد" وزير اقتصاد رژيم صهيونيستى مى نويسد: به نظر مى رسد جهان در حال هوشیار شدن است و کم کم شكيبايى خود را از دست می‌دهد...اگر پيشرفتى در روابط ما با فلسطينيان حاصل نشود، حمايت جهانى و همچنين امید به کسب مشروعيت خود را از دست خواهيم داد.    
 

 ***  اسرائیلیان حتی از بحث در خصوص مسئله اشغال فلسطین نیز واهمه دارند
جنبش بايكوت هشدارى به اسرائيل است تا علاوه بر توقف شهرک‌سازی در سرزمینهای اشغالی از کشتار فلسطينيان دست بردارد. در ايالات متحده گروه هاى صهيونيستی در پاسخ به اقدام انجمن مطالعات آمريكا، با هرگونه بحث بر سر واقعيت اشغال فلسطين مخالفت كرده اند. در سال ٢٠١٠ ميلادى گروه دانشگاهى هيلل (بزرگترين سازمان دانشجويى يهودى در جهان) به اعضا و شعب خود اعلام كرد كه اجازه ندارند از سخنرانانى كه از تحريم و بايكوت عليه دولت اسراييل حمايت مى كنند دعوت به عمل آورند.     

پس از آنكه باشگاه هيلل در كالج سوارثمور آمريكا تصميم به برگزارى بحث هاى آزاد بر سر مسايل مختلف گرفت و طى آن از منتقدان اسراييل نيز براى شركت در اين مباحثات دعوت به عمل آورد، "اريك فينگرهوت" رييس هيلل اعلام كرد كه ضد صهيونيست ها تحت هيچ شرايطى اجازه سخنرانى تحت نام هيلل و زير سقف اين سازمان را نخواهند داشت. دانشجويان اين دانشگاه با اين دستورالعمل به مخالفت برخاسته اند. اين اقدام آنها بخشى از تغيير فضا در ميان جوانان آمريكايى محسوب مى شود كه خواهان برگزارى مناظراتى جدى بر سر مسئله اشغال فلسطين توسط رژيم صهيونيستى هستند.      
 
به گزارش واشنگتن پست، جنبش بايكوت در حالى در سال ٢٠٠٥ ميلادى گسترش يافت كه ١٧١ سازمان اجتماعى در فلسطين جامعه جهانى را به ايستادن در كنار مردم فلسطين فراخواندند. در كنار ساير راهبردها، اين سازمان ها خواستار بايكوت نهادهاى اسراييلى درگير در مسئله اشغال شدند. از جمله اين نهادها مى توان به دانشگاه عبرى اسراييل اشاره كرد كه بخشى از پرديس خود را به صورت غيرقانونى در اراضى اشغالى بنا كرده است. حاميان اين تحريم ها خواستار افزايش آگاهى ها نسبت به كمبود آزادى آكادميك فلسطينيان نه تنها در سرزمين هاى اشغالى كه در داخل مرزهاى سال ١٩٤٨ اسراييل شده اند. در ميان جامعه دانشگاهى اسراييل توجه اندكى نسبت به اين كمبود آزادى به چشم مى خورد؛ عرض‌حالى در سال ٢٠٠٨ ميلادى به نيابت از جامعه دانشگاهى فلسطين براى ٩ هزار نفر از دانشگاهيان اسراييلى ارسال شد كه تنها ٤١٧ نفر آن را امضا كردند. يكى ديگر از دلايل سرمايه گذارى جامعه دانشگاهى غرب در اين جنبش اعطاى كمك هزينه تحصيلى به آن دسته از دانشگاهيان فلسطينى است كه صدايشان به گوش كسى نمى‌رسد.  




*** واكنش‌هاى افراطى صهيونيست‌ها  
از سوى ديگر نشريات اسراييلى مانند جروزالم پست به انتشار مقالاتى در جهت تخريب جنبش و زير سئوال بردن انگيزه هاى آن دست زده‌اند. به گزارش اين روزنامه، "ويليام جيكابسون" يكى از اساتيد و حقوقدانان حامى صهيونيسم با سياسى خواندن انگيزه هاى اين جنبش گفته است كه از رهبران جنبش به دادگاه شكايت خواهد كرد. وى همچنين دانشگاه هاى جهان عرب را تهديد به راه انداختن كمپينى بين المللى براى بايكوت و تحريم متقابل نموده است.     

واكنش‌هاى افراطى صهيونيست‌ها به قطعنامه انجمن مطالعات آمريكا از يك حقيقت ساده نشات مى گيرد: جنبش تاثيرى شگرف در میان ملت غرب و اذهان عمومی تمام مردم جهان خواهد داشت. چنانكه پيتر باينارت پاييز گذشته نوشت،  تاثير اين جنبش به دليل تعاملش با فلسطينيانى است كه تحت ظلم اسراييل زندگى مى كنند. رهبران يهوديان آمريكا قادر به درك قدرت چنين كنش هايى نيستند، چرا كه خود آنها به ندرت با فلسطينيان تعامل مى كنند. چنين تعاملاتى از قبيل سفر فعالان مدنى فلسطينى به ايالات متحده، سفر  فعالان جنبش همبستگى بين المللى با فلسطينيان و گروه هاى مذهبى به غزه و كرانه باخترى رود اردن، گفتگوها در جريان گردهمايى هاى بين المللى مانند مجمع جهانى اجتماعى و مباحثات ميان فلسطينيان و فرهنگیان غربى بر سر مشكلات روزمره آنها به ندرت در رسانه ها گزارش شده است.   


 
***  ملت امریکا مخالف سیاست "صهیونیست‌پرستانه" دولت‌شان هستند
جامعه دانشگاهى آمريكا پرچمدار اين جنبش نيست. مسائل بسيار دورتر و در اروپا آغاز شد، جايى كه دانشكده هاى آن براى تحريم و بايكوت اسراييل مبارزه كرده اند و اتحاديه اروپا درصدد برچسب زدن بر محصولات توليد شده در مناطق غيرقانونى اسراييل برآمده است. اما جامعه دانشگاهى ايالات متحده هدفى ويژه را براى خود تعيين كرده است: نهادهاى اسراييلى كه در پناه حمايت هاى مالى، نظامى و ديپلماتيك آمريكا از اشغال اراضى فلسطينى سود مى‌برند.



 اگر ايالات متحده اشغال فلسطين توسط اسراييل را به رسميت مى شناسد، اهالى فرهنگ در آمريكا در قبال حمايت از فلسطينيان احساس دين مى‌كنند. ملت آمریکا با دولتش در زمینه حمایت از اسرائیل، هم عقیده نیست.
گزارش از مغانی 


منابع:
http://www.washingtonpost.com/opinions/understanding-the-boycott-of-israels-universities/2014/01/24/ecbc1064-7f05-11e3-93c1-0e888170b723_story.html

 http://www.jpost.com/International/American-Studies-Associations-tax-exempt-status-challenged-337428



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار