یک کارشناس اداره جهاد کشاورزی گرمسار گفت: فراهم کردن محیط کشت برای سبزیجات در همه مکانها امکان پذیر است.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران رامین ترامشلو، به قابلیت پرورش سبزیجات در محیط‌های کوچک اشاره کرد و توضیح داد: بسیاری از افراد علاقمند به پرورش سبزی در خانه و آپارتمان هستند اما از آنجایی که در این محیط‌ها فضای کافی مانند باغچه وجود ندارد این افراد از لذت پرورش سبزی محروم می‌شوند.

وی ادامه داد: پرورش سبزی و یا هر گیاهی برای همه علاقمندان به طبیعت که روحی لطیف دارند کاری جذاب و آرام بخش است. در آپارتمان‌ها که فاقد فضای کشت هستند می‌توان با تهیه یک یا چند گلدان در ابعاد مختلف و به سلیقه و متناسب با دکوراسیون منزل، تهیه و داخل آن را با مخلوطی مساوی از ماسه بادی و خاکبرگ یا پیت ماس و کود کمپوست پر کرد. باید خاک را تا حدود سه سانتیمتر مانده به سطح گلدان پر کرد، سپس بذرهای ریحان را به فاصله سه سانتیمتر از هم بر روی سطح خاک پاشیده و روی آن را با ماسه بادی یا خاکبرگ به اندازه نیم سانتیمتر بپوشانید. همگی مواد اولیه را به آسانی می‌توان از فروشگاه‌های کشاورزی و یا گلفروشی‌های محل سکونت تهیه کرد.

کارشناس ارشد زراعت و اصلاح نباتات جهاد کشاورزی گرمسار افزود: پس از کاشت بذر، آن را به آرامی با آبپاش آبیاری کنید تا کاملاً خاک، خیس و مرطوب شود و این کار را هر روز تکرار کنید و گلدان‌ها را در محل های پر نور منزل قرار دهید، بدین ترتیب شما هم از پرورش سبزیجات با کیفیت و سالم و ارگانیک در منزل لذت می‌برید.

وی درباره چگونگی کشت گیاهان آپارتمانی، گفت: گیاهان آپارتمانی برای طراوت بخشیدن به محیط زندگی انسانها از زیستگاه اولیه و طبیعی خود جدا شده و به همنشینی با ما در خانه یا اداره مانوس شده‌اند. این گیاهان، مقاومت و تحمل کمی در برابر سرما و گرما و نور و خشکی شدید دارند به همین خاطر برای حفظ شادابی و تداوم رشد آنها نیاز به مراقبت‌های خاص دارند.

ترامشلو ادامه داد: ایرانی‌ها از گذشته‌های بسیار دور به پرورش و نگهداری این گیاهان در داخل اتاق و روی تراس‌ها و بالکن‌ها و در کنار حوض‌های آب علاقمند بوده‌اند و این فرهنگ، سینه به سینه به نسل‌های امروزی نیز منتقل شده است. امروزه با توجه به وجود زندگی ماشینی و اداری، توجه به نگهداری و پرورش این گیاهان که موجب آرامش و شادابی در محیط زندگی می‌شوند از اهمیت ویژه برخوردار شده است.

این کارشناس جهاد کشاورزی گرمسار با بیان اینکه یکی از مشکلات پرورش گیاهان آپارتمانی، آگاهی نداشتن از اصول نگهداری آنها است، افزود: اگر از شرایط نگهداری گیاهان مطلع باشیم به سادگی می‌توانیم از آن، نگهداری و شادابی آن را حفظ کنیم و از داشتن آن لذت ببریم.

وی بیان کرد: گیاهان در حقیقت با نشان دادن علایمی در ظاهر خود، نیازهایشان را به نور، رطوبت، تشنگی و گرسنگی و چگونگی دمای محیط به ما نشان می‌دهند. حتی امروز ثابت شده که گیاه از موسیقی‌های آرام لذت برده و واکنش نشان می‌دهند.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: سمنان ، گرمسار ، سبزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.