شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای مجوز اعزام نیروهای اتحادیه اروپا را به جمهوری آفریقای مرکزی صادر کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعضای شورای امنیت روز سه شنبه قطعنامه ای را به اتفاق آراء به تصویب رساندند که در آن به اتحادیه اروپا اجازه داده می شود در مداخله نظامی فرانسه و اتحادیه آفریقا در جمهوری آفریقای مرکزی مشارکت کند.

در قطعنامه شورای امنیت آمده است تمام افرادی که صلح، ثبات و امنیت را در آفریقای مرکزی تهدید می کنند و همچنین کسانی که در برابر روند سیاسی دوران انتقال قدرت مانع تراشی می کنند و حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند، با تحریمهایی (مسدود شدن دارایی ها و ممنوعیت مسافرت) روبرو خواهند شد.

بر اساس این گزارش، شورای امنیت با تشکیل کمیته ای مستقل، اسامی افرادی را که با تهدیدهای سازمان ملل روبرو خواهند شد، متعاقبا اعلام خواهد کرد.

در همین چارچوب، "ژرار آرو"، سفیر فرانسه در سازمان ملل اعلام کرد کشورش شماری از اسامی اشخاصی را در آفریقای مرکزی در دست دارد که مشمول تحریمهای شورای امنیت خواهند بود.

با تصویب قطعنامه جدید شورای امنیت، اتحادیه اروپا 500 نظامی راهی آفریقای مرکزی خواهد کرد تا به یاری بیش از پنج هزار نیروی آفریقایی و هزار و 600 نیروی فرانسوی مستقر در این کشور بشتابند.

این در حالی است که به گفته سفیر فرانسه در سازمان ملل، دبیرخانه این سازمان بر این باور است که در کل باید بیش از 10 هزار نیروی صلح بان در جمهوری آفریقای مرکزی مستقر شوند تا به برقراری امنیت در این کشور بپردازند. چرا که وضع امنیتی این کشور بسیار وخیم و خاک آن گسترده است.

از سوی دیگر، کاترین سامبا پانزا، رئیس جمهوری موقت آفریقای مرکزی در گفت و گو با یک رادیوی فرانسوی،‌ خواستار آن شد تا سازمان ملل با اعزام نیرو، ماموریت صلح بانی را در این کشور آغاز کند. به گفته خانم پانزا، پایتخت و دیگر شهرهای کشورش با ناآرامی و خشونت روبرو بوده و شمار کنونی نظامیان برای برقراری امنیت کافی نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار