عضو کمیسیون تلفیق مجلس گفت:‌ بودجه شامل ارقام، آمار و جدول‌هایی است که به شکل کمی سیاست‌های دولت و مجلس را بازتاب می‌دهد، بودجه محل قانون‌گذاری نیست؛ تمامی قوانینی که ضمن بررسی لایحه بودجه تغییر دادند خلاف قانون اساسی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، احمد توکلی نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلامشهر در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93 در صحن علنی گفت: چند سال پیش در ساختمان مشروطه مجلس عده‌ای از اقتصاددانان مجلس و دولت جمع بودند و در مورد اقتصاد صحبت می‌کردند که من به آنها گفتم مشکل اصلی مردم این است که نتایج تصمیمات ما تورم و رکود و بیکاری به سفره‌ و خانه‌های ما سرایت نمی‌کند.  
 
وی افزود: وضع مردم مشخص است، آنچه که من از تبعات گزارش کمیسیون می‌خواهم بگویم از نظر تبعات تورم و رکودی هم پشتیبانی علم اقتصاد را دارد و هم تجربه‌ای که خداوند به من داده است.  
 
توکلی تصریح کرد: طرز تهیه بودجه، رسیدگی و تصمیم در مورد بودجه در مجلس مشکلات مزمنی دارد که آثار بی‌انضباطی مالی و نااطمینانی را به جامعه منتقل می‌کند و اثر رکود و تورمی دارد، اگر مجلس بخواهد به وظیفه خود عمل کند باید ببیند که این گزارش چقدر رکود را کم می‌کند و چقدر تورم را کاهش می‌دهد.  
 
نماینده مردم تهران اضافه کرد: بودجه شامل ارقام، آمار و جدول‌هایی است که به شکل کمی سیاست‌های دولت و مجلس را بازتاب می‌دهد، بودجه محل قانون‌گذاری نیست؛ تمامی قوانینی که ضمن بررسی لایحه بودجه تغییر دادند خلاف قانون اساسی است.   
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: شورای نگهبان در خصوص بودجه سال 92 در مورد مصوبه مجلس 17 بند را که شامل ده‌ها حکم بود، به دلیل اینکه غیربودجه‌ای بود، رد کرد و در انتهای نظر خود گفت؛ نظر به اینکه هر ساله در بودجه کل کشور مواردی که فاقد حمایت بودجه‌ای محسوب می‌گردد و از سوی این شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد شایسته است دولت و مجلس ترتیبی اتخاذ نمایند تا موارد مذکور به صورت لایحه یا طرح قانونی مورد بررسی قرار گیرد.  
 
وی تاکید کرد: این روش که ما آخر شب در طول یک نیمه‌روز پشت سر هم احکام الحاقی به بودجه اضافه کنیم که همه آنرا شورای نگهبان رد می‌کند، ضرر آن این است که به کارگزاران اقتصادی پیام می‌دهیم که هیچ قانون اقتصادی در این کشور حتی برای یکسال اعتبار ندارد؛ قانون سیاست‌های کلی، قانون هدفمندی یارانه‌ها، برنامه و مالیات‌ها را تغییر می‌دهیم و آن نمی‌تواند به هیچ چیز اعتماد کند.  
 
توکلی افزود: منابع هر کشوری محدود است، هرچقدر حجم بودجه دولت بزرگتر باشد سهم بخش خصوصی کمتر می‌شود و چون منابع عمومی دولت را خودش مصرف می‌کند و بهره‌وری در این بخش پایین است، نرخ رشد را پایین می‌آورد، اینها مکانیزم‌های معمولی علم اقتصاد است.
 
نماینده مردم تهران ادامه داد: بودجه‌ای که به ما داده شده است 805 هزار میلیارد تومان در آن بودجه 185 شرکت در آن وجود ندارد. دیشب در کمیسیون تلفیق تصویب شد که بودجه مناطق آزاد بیاید در بودجه کل کشور، این به این معناست که هرچه بودجه بزرگتر شود جا برای بخش خصوصی کم می‌شود.  
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: وقتی جا برای بخش خصوصی کم شود نباید انتظار رشد نرخ بالا داشته باشیم، کسری بودجه ظاهرا صفر است اما واقعیت این است که اگر درآمد را که حاصل تولید ملی است را از کل منابع کم کنیم و آن باقیمانده‌ای که دیگر درآمد نیست و منبع مالی است با مصارف مقایسه کنیم 102هزارمیلیارد تومان با لایحه بودجه دولت کسری داریم، این را چگونه پر می‌کنیم؟
 
وی گفت: دارایی نفتی می‌فروشیم، دارایی فیزیکی، سهام، اموال منقول و غیرمنقول می‌فروشیم و با چیزهایی که پایان دارد کسری لایحه بودجه را پر می‌کنیم یعنی با چیزهایی که ناثبات است آنرا پر می‌کنیم. 

توکلی اظهار داشت: ما تا سال 95 به 165 هزار میلیارد تومان، باید بدهی اوراق مشارکت قبلی را بدهیم. در همین بودجه 27 هزار میلیارد تومان بازهم اوراق مشارکت باید منتشر شود که این فروش سهم آیندگان و خارج کردن پول از جیب از نسل بعدی است، آیا قابل دوام است؟‌ 

وی با اشاره به تبصره هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه تصریح کرد: آسیبی و ظلمی که در این سال‌ها به نام هدفمندی به کشور شده، بررسی‌اش وقت جداگانه می‌خواهد؛ ما در مسیر بدی هستیم و هرچه تندتر برویم، از هدف اولیه دورتر می‌شویم.  
 
عضو کمیسیون تلفیق اضافه کرد: متاسفانه بدون رعایت آئین‌نامه داخلی، عین پیشنهاد درآمدی دولت تصویب شد و قرار شد، 52 هزار میلیارد تومان از طریق افزایش حامل‌های انرژی پول درآمد کسب کنند. 

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در 9 ماه، از تیر تا اسفند به جای 22 هزار و 500 میلیارد تومان می‌خواهند 45 هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر درآمد کسب کنند، یعنی قیمت‌های حامل‌های انرژی به طور متوسط تمامش 2 برابر می‌شود، این تغییر به معنی آن است که حداقل 10 واحد درصد تولیدکننده هزینه تولید افزایش می‌یابد و چون شوک است، تورم انتظاری زیاد می‌شود و ما گرفتار تورم بیش از 15 درصدی بر تورم موجود می‌شویم که تورم کشور را به 40 درصد می‌رساند. 

نماینده مردم تهران افزود: اگر ناامنی، سوءاستفاده، فساد مالی، حیف و میل قانونگذاری‌های سریع و بقیه مسائل را در این بودجه در نظر بگیریم، وضع خیلی بد می‌شود. با نگاه منصفانه و بی‌طرفانه باید تایید کنیم که این چنین بودجه نویسی به ضرر اکثریت مردمی است که در خانه افراد بیکار دارند و زیر بار تورم کمرشان خم شده است.

توکلی گفت: پیشنهاد من به نمایندگان این است که به کلیات رای منفی بدهند چرا که رد کلیات رد کل لایحه بودجه نیست و این لایحه به کمیسیون باز می‌گردد و طبق تبصره 3 ماده 66 آئین‌نامه بررسی می‌شود.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: دیروز ساعت 3 بعد از ظهر در کمیسیون رای گرفتند، اما بودجه رای نیاورد و دوباره ساعت 7 عصر رای گرفتند و رای آورد. این درست است که رئیس مجلس مقررات و تذکرات را رعایت نکند؟
 
انتهای پیام/

برچسب ها: توکلی ، نماینده ، تهران ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار