عضو کمیسیون اصل 90 گفت: آیا عادلانه است نیمی از درآمد نفت متعلق به یک شرکت باشد و نیمی دیگر متعلق به کل ملت ایران.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران،‌حجت‌الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران در مخالفت با كليات لايحه بودجه 93 در صحن علني امروز مجلس گفت: نتيجه تعجيل غيرمتعارف با تحويل بودجه به نمايندگان، اعتراضات امروز صبح نمايندگان را در پي داشت اما بايد از اين تلاش براي تحول به موقع بودجه به مجلس تشكر كرد.  
 
وي افزود: در چند هفته اخير نقدهاي خوب و فني به بودجه در رسانه‌ها و فضاهاي مجازي مطرح شده که این نقدها می‌تواند در مسیر بررسی بودجه مورد توجه قرار بگیرد اما متاسفانه بسیاری از این سوالات بی‌پاسخ مانده و بنده با توجه به اینکه طرح این موضوعات را لازم می‌دانم در قالب بندهایی آن‌را عنوان می‌کنم.  
 
رسایی تصریح کرد: در بودجه سال 93 بودجه شرکت نفت از کل بودجه عمومی دولت بیشتر است، آیا نمی‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم  که چگونه می‌توان منابع و مصارف کل دولت در بودجه عمومی از منابع مصارف یک شرکت دولتی کمتر است، آن هم با یک فاصله نجومی.  
 
عضو کمیسیون اصل 90 گفت: شرکت ملی نفت یک بنگاه اقتصادی است که به برکت نهضت ملی نفت، ملی اعلام شد؛ طبق بند الف تبصره 2 قانون بودجه سال 93 دولت این شرکت را سهامی تعیین کرده است بدون اینکه توضیح دهد براساس کدامیک از مفاد قانون اساسی و دیگر اسناد بالادستی بودجه، به این کار مبادرت ورزیده است.  
 
وی افزود: برخی از این اشکالات در دولت‌های گذشته نیز وجود داشته اما امید بود در این دولت که به این مشکلات را رفع کند.  
 
رسایی ادامه داد: دولت این شرکت را سهامی اعلام کرده بدون اینکه توضیح دهد بر اساس چه چیزی به این کار اقدام کرده است؟ در بودجه پیش رو بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور شرکت سهامی نفت ایران نه شرکت ملی نفت از دادن سود به سهام به دولت معاف شده است. مالیاتی که از مصادیق درآمد عمومی است، اگر ما بزرگترین بنگاه اقتصاد کشور را از مالیات معاف کنیم چگونه می‌توانیم از بنگاه‌های اقتصادی حقیقی و حقوقی مالیات بگیریم و خزانه به اصطلاح خالی را پر کنیم، چگونه می‌توانیم بدون تکیه به نفت به اقتصاد مقاومتی تحقق بخشیم، آیا عادلانه است نیمی از درآمد نفت متعلق به یک شرکت باشد و نیمی دیگر متعلق به کل ملت ایران.

عضو کمیسیون اصل 90 در مجلس تصریح کرد: بدون تردید باید گفت که بند الف تبصره 2 این لایحه بودجه با اصول 52 و 53 قانون اساسی مغایرت دارد در حالی که ما قسم خورده‌ایم که پاسدار قانون اساسی باشیم، نفت و گاز دیگر منابع کشور جزو  اموال محسوب می‌شود و ما در حال حاضر بدون نفت و گاز 60 نوع ماده معنی دیگر داریم. چرا دولت در پاسخ به این سوالات و نقدها سکوت کرده است؟
 
نماینده مردم تهران افزود: اگر این اشکالات به بودجه وارد است آیا مجلس وظیفه رفع این اشکالات را ندارد، آیا بهتر نیست به جای چانه‌زنی با دولت در مورد 37 هزار میلیارد تومان طرح عمرانی در مورد 315 هزار میلیارد تومان درآمد و 292 هزار میلیارد تومان  هزینه شرکت ملی نفت بحث کنیم.   
 
رسایی گفت: موضوع مهم دیگری که باید در مورد آن بحث کرد ارتباط بحث توافقتنامه ژنو با بحث بودجه است؛ اشکالات حقوقی و سیاسی توافقنامه ژنو که بنده با علم و یقین بابت پذیرش اجمالی آن به ملت تسلیت گفتم، بسیار است. نمی توان بر دهان منتقدان توافقنامه مهر پلمب زد. شاید بتوان بر مشروح مذاکرات مهر پلمب زد اما نمی‌توان بر دهان رسانه‌های منتقد مهر پلمب زد. شاید بتوان بر متن سخنان پشت درهای بسته پلمب زد و ملتی را نامحرم دانست اما نمی‌توان بر قدم‌هایی که به نقد این توافقنامه در رسانه‌ها گفته می‌شود، مهر پلمب زد.  
 
ابوترابی فرد که ریاست صحن علنی امروز را بر عهده داشت، ضمن تذکر به رسایی گفت: آقای رسایی لطفا در خصوص بودجه سالانه کشور صحبت کنید. 

رسایی تصریح کرد: درست است که مشاور عالی رئیس جمهور محترم همه آنان که به ایشان رای نداده‌اند را افراطی و تندرو می‌داند اما نمی‌توان واقعیت‌های توافقنانه و تاثیر آن بر بودجه آینده را نادیده گرفت.
 
ابوترابی فرد که ریاست صحن علنی امروز را بر عهده داشت، ضمن تذکر به رسایی گفت: آقای رسایی لطفا در خصوص بودجه سالانه کشور صحبت کنید.  
 
نایب رئیس مجلس اظهار داشت: یکی از بحث‌هایی که موافق و مخالف بر آن تاکید دارند این است که در خصوص موضوع صحبت شود، قضاوت عمومی نمایندگان هم ملاک است. نمایندگان معتقدند که شما درباره موضوع صحبت نمی‌کنید و با نقد بودجه فاصله دارید، لطفا در مورد بودجه صحبت کنید.  
 

رسایی در پاسخ به این تذکر نائب رئیس مجلس گفت: اشکال ندارد بر دهان من پلمب بزنید. من دارم درباره یک توافقنامه بسیار مهم بین‌المللی صحبت می‌کنم که بر بودجه و  اقتصاد کشور تاثیر دارد و اگر چهار، پنج نفر مخالفند لطف کنند سکوت کنند.
 
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در این خصوص گفت: اگر خارج از بحث صحبت کنید بنده صحبت شما را قطع می‌کنم.  
 
وی با قرائت یک بند از آئین‌نامه داخلی مجلس تاکید کرد: براساس آئین‌نامه هرگاه ناطق از موضوع مورد بحث خارج شود هرگاه رئیس‌ تشخیص دهد که ناطق از موضوع خارج شده و رد ضمن یک نطق دو نوبت به وی تذکر خروج از موضوع به وی داده شود و ناطق دوباره ادامه دهد دفعه سوم می‌تواند وی را از ادامه نطق در آن موضوع در تمام جلسه منع کرد، من طبق آئین‌نامه داخلی مجلس می‌توانم جلوی ادامه نطق شما را بگیرم؛ اگر درباره بودجه بحثی دارید بفرمایید.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: به مذاکرات جاری خوش‌بین نیستم چرا که مشخص نیست نتایجی که ملت انتظار دارد به همراه بیاورد اما معتقدم که ایرادی ندارد به شرط اینکه ملت بیدار باشد و ببیند که چه اتفاقی در حال وقوع است.

ابوترابی مجددا به رسایی تذکر داد که در خصوص بحث جلسه که بودجه است سخنرانی کند.

رسایی ادامه داد: آیا در بودجه سال 93 برای سبد کالا شامل 2 کیلو روغن، 10 کیلو برنج غیرایرانی، 4 کیلو گوشت مرغ، 700 گرم پنیر و یک کیلو و 800 گرم تخم مرغ فکری شده است، پیش از این وقتی یارانه نقدی به حساب خانواده‌ها پرداخت می‌شدند و آنها با مدیریت‌شان آنرا پرداخت می‌کردند، آقایان امروز آنرا گداپروری می‌دانستند آیا الان که قرار است کوپن فروشی شایع شود و در کنار تفکر کوپونیسم دلالی نیز رونق بگیرد این روش گداپروری نام ندارد.

وی گفت: امسال وقتی گفته می‌شد خزانه خالی است، 1500 میلیارد ریال برای تهیه سبد کالا در نظر گرفته شد، راستی اگر خزانه خالی بود 1500 میلیارد ریال از کجا آمده است؟ و اگر خالی نیست که نیست چرا تیمی که اسمش را نمی‌آورم و چشم‌های نگران مردم در انتظار تصمیم دولت درباره مورد چرخیدن چرخه هسته‌ای و چرخ کارخانه‌ها بود از خزانه خالی سخن گفتید تا مردم را قانع کنید که مردم اگر می‌خواهید چرخ زندگیتان بچرخید باید چرخ هسته‌ای نچرخد.

عضو کمیسیون اصل 90 تصریح کرد: یکی از درآمدهای سال آینده یک مشت دلاری است که آمریکا‌یی‌ها در قبال تحریم کشور و نابود کردن زحمات 10 ساله دانشمندان هسته‌ای به صورت قطره‌چکان در اختیارمان قرار می‌دهند.

رسایی ادامه داد: نمی‌توانم بند 15، 16،17 و 19 نطق‌ام که در مورد بحث‌های هسته‌ای است را بخوانم.

وی افزود: دولتی که شعار قانون‌گرایی سر می‌دهد، چرا بودجه عملیاتی ارائه نکرده است و چرا با توجه به تاکیدات برنامه پنجم پنجساله بودجه بیان نمی‌شود و بودجه آن‌طوری که بیان می‌شود شفاف نیست چرا نماینده دولت اطلاعات مربوط به هدفمندی یارانه‌هادر لایحه بودجه ارائه نداد و اعضای کمیسیون تلفیق از جزئیات آن تا حدودی مطلع نبودند و مجلس در چنین فضایی مجبور به تصمیم‌گیری شده است؟

عضو کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب بارها نام اقتصادی برای سال‌های مختلف انتخاب کرده‌اند، گفت: لایحه بودجه ارائه شده، برنامه‌ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون ندارند، هیچ سیاست‌گذاری برای آن تعیین نشده است.

نماینده مردم تهران بیان داشت: بودجه‌ای که متکی بر درآمدهای نفتی است و بر مصرف‌گرایی تاکید دارد و از 194 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی 148 هزار میلیارد تومان هزینه جاری و مصرفی در بودجه دیده شده است،با این وجود چگونه قرار است در برابر تهدیدات آمریکا مقاومت شود؟

رسایی در پایان خاطرنشان کرد:‌ 3 میلیون خانوار یعنی حدوداً 12 میلیون نفر منتظر حل مشکل مسکن مهر هستند، در حالی که این موضوع در لایحه بودجه مورد توجه قرار نگرفته است

انتهای پیام/

برچسب ها: رسایی ، بودجه ، سالانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار