فارن پالسی در گزارشی نوشت: همکاری‌های ایران و ترکیه همزمان با سفر "رجب طیب اردوغان" تقویت می‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی نوشت: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بیست و هشتم ژانویه (چهارشنبه) رهسپار ایران شد. ترکیه و ایران توافقنامه‌ای در زمینه تاسیس یک شورای همکاری در سطح عالی امضا خواهند کرد.

فارن پالسی نوشت: اردوغان در سفر دوروزه خود به تهران با روحانی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ، و آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران دیدار خواهد کرد. وی همچنین در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران سخنرانی خواهد کرد. بنا بر اعلام این وزارتخانه، سفر روحانی به ترکیه نیز در دستور کار مذاکرات دو طرف قرار دارد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این سفر را " بسیار مهم" توصیف کرد. 

وی گفت : گفتگو و تماس ها وارد مرحله جدیدی شده است و ما امیدواریم این روند ادامه یابد. ما امیداوریم این گفتگوها علاوه بر تامین منافع دو کشور به نفع منطقه نیز باشد. 

ترکیه که نیاز زیادی به انرژی دارد قصد دارد واردات نفت و گاز از ایران را پس از کاهش تدریجی تحریم ها علیه بخش انرژی این کشور در پی توافقنامه هسته ای موقت افزایش دهد. با وجود این، یکی از مقامات آمریکا که به ترکیه سفر کرده بود با هشدار به آنکارا اعلام کرد شرکت های ترکیه باید انجام معاملات جدید را با ایران به تعویق اندازند. 

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی بیست و هفتم ژانویه( دو روز پیش) در جمع خبرنگاران گفت : هنوز امکان معاملات تجاری با ایران وجود  ندارد... شرکت های تجاری علاقه مند به تعامل با ایران باید دست نگه دارند. روزی فرا می رسد که امکان معامله با ایران وجود داشته باشد، اما آن روز امروز نیست.

 وی برای شرکت در بحث ها در وزارت امور خارجه ترکیه درباره اجرای طرح عمل مشترک که گروه پنج به علاوه یک، اتحادیه اروپا و ایران بر سر آن به توافق رسیدند، به آنکارا سفر کرده بود. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار