"جیمز کلاپر"مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز چهارشنبه گفت: افشاگریهای "ادوارد اسنودن" به امنیت ملی آمریکا لطمه زده و او باید اسناد محرمانه ای را که دزدیده بازگرداند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه؛ افشاگریهای" ادوارد اسنودن" از ماه ژوئن تاکنون نشان داده که آژانس امنیت ملی آمریکا(اِن اس ای) به طور گسترده عملیات شنود مکالمات تلفنی و اینترنتی را انجام داده که باعث بروز خشم کشورهای جهان و در نتیجه درخواست کنگره آمریکا برای کاهش اختیارات ان اس ای شد.
اما "جیمز کلاپر" مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه کمیته اطلاعات سنا با انتقاد شدید از اسنودن گفت افشاگریهای وی به دشمنان آمریکا کمک کرده و باعث تضعیف همکاری آمریکا با شرکای خارجی شده است.
"کلاپر افزود: در نتیجه اقدام وی ما مجموعه‌ای از منابع جمع آوری اطلاع"ات حساس خارجی از جمله مواردی که شرکای ما در اختیارمان قرار داده بودند را از دست داده ایم.
وی از "اسنودن" و همکاران وی خواست این اسناد طبقه بندی شده را که در زمان کار برای ان اس ای به سرقت برده و آن را پیروزی می‌خواند، باز گرداند.
مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت: اسنودن ادعا می‌کند که پیروز شده و ماموریت وی تمام شده است. اگر اینطور است من از او و همدستانش می‌خواهم که زمینه بازگشت مابقی این اسناد دزدیده شده را که هنوز فاش نشده اند فراهم کنند تا از وارد شدن لطمه بیشتر به امنیت آمریکا جلوگیری شود.
"اسنودن" در حال حاضر در روسیه پناهنده شده و با اتهامات جاسوسی از سوی مقامات آمریکایی مواجه است. وی گفته که اسناد طبقه‌بندی شده ان اس ای را در اختیار روزنامه‌ها قرار داده و دیگر آنها را در اختیار ندارد.
کارشناس سابق آی تی آژانس امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌های خود گفته است که احساس بی‌گناهی می‌کند زیرا این اسناد افشا شده واکنش جهان را به همراه داشته و باعث مناظره درباره فعالیت‌های جاسوسی ان اس ای در آمریکا شده است.
این در حالیست که کلاپر می‌گوید: افراطیون و دیگر دشمنان آمریکا با اطلاع از منابع و روشهای اطلاعاتی آمریکا، روشهای خود را تغییر می‌دهند که این کار ما را سخت تر می‌کند.
وی افزود: دشمنان آمریکا در حال تغییر دادن روشهای ارتباطی خود در نتیجه افشای جاسوسی الکترونیکی ان اس ای هستند و افشاگری‌های اسنودن جان ماموران اطلاعاتی، دیپلماتها و سربازان آمریکایی را به خطر انداخته است.
مدیر اطلاعات ملی آمریکا پیشتر اذعان کرده بود که این اسناد افشا شده باعث مناظره درباره ایجاد تعادل بین امنیت و حقوق حریم خصوصی شده است.
در اسناد افشا شده توسط اسنودن آمده است که آژانس امنیت ملی آمریکا مکالمات تلفنی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را شنود کرده است.
صدر اعظم آلمان روز چهارشنبه مجددا از آمریکا و انگلیس به خاطر فعالیتهای جاسوسی غیرعادی آنها شدیدا انتقاد کرد.
 وی پیش از دیدار روز جمعه با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در پارلمان آلمان گفت: قدرتهای غربی آزادی را فدای امنیت می‌کنند و پیام غلطی را برای میلیاردها نفر که در کشورهای غیردیپلماتیک زندگی می‌کنند، می‌فرستند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار