پارلمان اوکراین عفو معترضان بازداشتی را تصویب کرد

پارلمان اوکراین در تلاش برای پایان دادن به چند هفته بحران سیاسی در این کشور یکی دیگر از خواسته‌های مخالفان را برآورده کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی، بامداد پنجشنبه گزارش شد که پارلمان اوکراین پس از یک جلسه طولانی، به پیشنهاد رئیس جمهوری این کشور برای عفو و آزادی مشروط معترضان و فعالان سیاسی مخالف دولت رای موافق داد تا به این ترتیب، راه را برای مصالحه سیاسی هموار سازد.

نمایندگان حزب حاکم "حزب مناطق" در پارلمان اوکراین به این پیشنهاد رای مثبت دادند اما نمایندگان مخالف دولت از شرکت در رای‌گیری خودداری ورزیدند.

براساس مصوبه پارلمان، آزادی بازداشتیان مشروط به آن است که احزاب مخالف از طرفداران خود بخواهند تمامی ساختمان‌های دولتی را که در اشغال دارند تخلیه کنند اما احزاب مخالف "آزادی مشروط" بازداشتیان را قابل قبول ندانسته‌اند. به خصوص طرفداران احزاب راستگرای تندرو هرگونه مصالحه با دولت کنونی را رد کرده و از هوادارن خود خواسته‌اند اماکنی را که در تصرف دارند همچنان حفظ کنند و آماده مقابله با نیروهای پلیس باشند.

این دومین تلاش ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین برای پایان دادن به حدود دو ماه ناآرامی سیاسی و حرکت اعتراضی در این کشور است.

روز سه شنبه، میکولا آزاروف، نخست وزیر اوکراین که از دید برخی از مخالفان، حامی شدت عمل علیه معترضان محسوب می‌شد، از سمت خود کناره گرفت و ساعاتی بعد، پارلمان این کشور قانونی را که حدود دو هفته پیشتر برای محدود کردن حق تظاهرات و تجمعات اعتراضی تصویب کرده بود به پیشنهاد رئیس جمهوری لغو کرد.

از چند هفته پیش، تظاهرکنندگان ضمن اشغال شماری از ساختمان‌های دولتی و جلوگیری از فعالیت معمول آنها، در برخی از نقاط کیف، پایتخت نیز تجمع کرده و با ایجاد موانع و سنگرهای خیابانی، مانع از اقدام پلیس برای متفرق کردن تجمع کنندگان شده‌اند.

دولت اوکراین تاکید داشته که به هیچ صورت برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به خشونت متوسل نمی‌شود، با اینهمه، درگیری‌های خیابانی تاکنون سه کشته برجای گذاشته است.

شرکت کنندگان در گسترده‌ترین اعتراض ضد دولتی از زمان استقلال اوکراین از شوروی سابق در سال ۱۹۹١ خواستار کناره گیری رئیس جمهوری هستند و معتقدند که باید در نگرش سیاست این کشور، به ویژه در زمینه روابط خارجی، تغییر اساسی ایجاد شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار