تشخیص زودهنگام سرطان معده نقش موثری در افزایش موفقیت در درمان دارد، بنابراین ‌توجه به علائم بالینی این بیماری می‌تواند به کشف زود‌تر بیماری کمک کند.

دکتر محمد کاظم انوری عضو هیئت علمی گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تشخیص زودهنگام سرطان معده نقش موثری در افزایش موفقیت در درمان دارد، بنابراین ‌توجه به علائم بالینی این بیماری می‌تواند به کشف زود‌تر بیماری کمک کند. 

وی افزود: سن شایع ابتلا به سرطان معده دهه ششم عمر گزارش شده است اما ابتلا به این بیماری در سنین پایین‌تر نیز مشاهده شده است، پرهیز از مصرف زیاد مواد غذایی ترش و شور، پرهیز از مصرف غذاهای دودی شده و نمک سود شده و غذاهای پر چرب و پر پروتئین، قطع سیگار و مواد مخدر و مشروبات الکلی، مصرف لبنیات، انواع سبزی سالم، میوه‌ها و حبوبات که حاوی ویتامین‌های A و. C می‌باشند، استفاده از آب شرب بهداشتی نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به این بدخیمی دارد. 
 
انوری تصریح کرد: ‌کاهش وزن غیر قابل توجیه، بی‌اشتهایی، علایم مبهم سوء هاضمه مثل احساس پری سر دل، احساس سیری زودرس، تهوع، استفراغ، استفراغ خونی یا وجود خون در مدفوع که بصورت مدفوع سیاهرنگ خون را نشان می‌دهد، علائم کم خونی مانند سرگیجه، کم حوصلگی، را از جمله علائم ابتلا به این بیماری برشمرد است. 
 
شرط تشخیص سرطان معده انجام اقدامات تشخیصی است 
 
وی ادامه داد: باید توجه داشت که داشتن یک یا چند از این علائم ممکن است در بیماریهای دیگر معده نیز وجود داشته باشد و شرط تشخیص سرطان معده مراجعه به پزشک و انجام اقدامات تشخیصی است. 
 
عضو مرکز تحقیقات درمان سرطانهای توپر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص درمان این بیماری نیز اظهار داشت: ‌درمان اصلی سرطان معده در مراحل اولیه جراحی است و رادیو تراپی و شیمی درمانی در صورت نیاز بصورت تکمیلی انجام می‌شود. دردرمان مراحل پیشرفته بیماری نیز از اقدامات جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی در درمان استفاده می‌شود اما معمولاً با نتایج خوبی همراه نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار