رییس مرکز صدور گواهی دیجیتال شرکت اعتماد راهبر گفت: فرهنگ‌سازی برای ایجاد قابلیت بکارگیری امضای دیجیتال در سامانه‌ها، موجب بالا رفتن کاربردهای امضای الکترونیک در کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا پور حسن رییس مرکز صدور گواهی دیجیتال شرکت فناوران اعتماد راهبر با اشاره به اینکه علی‌رغم راه‌اندازی مراکز لازم در خصوص امضای دیجیتال، کماکان کاربردهای امضای الکترونیکی در کشور پایین است اظهار داشت: ایجاد قابلیت بکارگیری امضای دیجیتال در سامانه‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
 
وی افزود: باید دستگاه‌ها به ویژه دولت در این زمنیه پیش‌قدم شوند و کاربرد امضای الکترونیکی را در سامانه‌های خود اجباری کنند.
 
وی با بیان اینکه با توجه به قانونی‌که ما در خصوص تجارت الکترونیکی داریم و امضای الکترونیکی بر اساس این قانون به عنوان یک آیین‌نامه در آن آمده است گفت: استفاده‌ی سازمان‌ها از امضای الکترونیکی از نظر حقوقی حاشیه‌ی امنی را برایشان ایجاد می‌کند.
 
پور‌حسن در پاسخ به این پرسش که فعالیت شما در حوزه امضای الکترونیکی به چه مواردی محدود می‌شود اظهار داشت: با توجه به اینکه توسعه خدمات الکترونیکی سازمان‌ها هر روز رو به افزایش بوده و از معیارهای مهم سطح بندی آنها محسوب می‌شود؛ پیش‌بینی می‌‌شود درخواست خدمات امضای الکترونیکی روز‌به‌روز افزایش یافته و جایگاه بسیار مناسبی را در سازمان‌ها داشته باشد.
 
وی ادامه داد: می‌توان بازار امضای دیجیتال را از کلیه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی استفاده از خدمات گواهی الکترونیکی در نظر گرفت و با توجه به مجموعه فعالیت‌‌های تخصصی شرکت مادر یعنی شرکت خدمات انفورماتیک راهبر در حوزه‌های کاری خود، بازار هدف ارائه این خدمات مشخص کرد.
 
رییس مرکز صدور گواهی دیجیتال شرکت فناوران اعتماد راهبر به ارائه خدمات این شرکت اشاره کرد و گفت: صدور گواهی پست الکترونیک امن، گواهی SSL، گواهی الکترونیکی برای سیستم‌‌های اطلاعاتی، سرویس مهر زمانی، ارائه خدمات مشاوره، آموزش و دوره‌های کاربردی و همچنین برگزاری سمینار و کارگاه‌های آموزشی از مهم‌ترین خدمات قابل ارائه توسط این شرکت می‌باشد.
 
وی در خصوص ارائه خدمات مشاوره از سوی شرکت اعتماد راهبر گفت: PKI-enable  نمودن نرم‌افزارها، راه‌اندازی سرویس CA بکارگیری گواهی در سیستم‌های اطلاعاتی، خدمات مشاوره تخصصی در زمینه امنیت اطلاعات و خدمات مشاوره نظارت و کنترل‌های دوره‌ای مراکز و سیستم‌های صدور گواهی الکترونیکی از جمله  مشاوره‌هایی است که توسط شرکت اعتماد راهبر ارائه می‌شود.
 
پور حسن با اشاره به اینکه ما در راهبر سامانه‌هایی نظیر ثبت سفارش واردات کالا، ثبت معاملات املاک، معاملات خودرو داریم اظهار داشت: این‌ها قابلیت بکارگیری امضای دیجیتال را دارند و کاربران آنها هم از این امضا استفاده می‌کنند.
 
رییس مرکز صدور گواهی دیجیتال شرکت اعتماد راهبر در پاسخ به این پرسش که این شرکت چه اهدافی را پیگیری می‌کند اظهار داشت: تأمین امنیت لازم در انجام معاملات و محیط‌های الکترونیکی و ترویج فرهنگ استفاده از هویت الکترونیکی، تولید و ارائه گواهی‌نامه دیجیتال برای تجارت الکترونیکی C2Bو B2B در حوزه کالا و خدمات، تدوین آیین‌نامه‌ها و مقررات مربوط به مدیریت بر گواهی دیجیتال  تولید و عرضه شده از جمله اهداف در حال پیگیری شرکت است.
 
وی همچنین ارائه خدمات آموزشی برای استفاده از این فناوری در سراسر کشور، تدوین خط مش‌ها، سیاست‌‌ها، دستوالعمل‌‌های حوزه گواهی الکترونیک در سطح کلان و نیز نصب راه‌اندازی و پشتیبانی نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای حوزه گواهی الکترونیکی را از دیگر اهداف شرکت اعتماد اعلام کرد و گفت: مدیریت و راهبری مراکز صدور گواهی الکترونیکی، ارائه خدمت به دفاتر ثبت گواهی دیجیتال RA و دفاتر خدمات گواهی دیجیتال در سراسر کشور از اهدافی است که شرکت اعتماد راهبر در حال پیگیری آن است.
 
گفتنی است، شرکت فناوران اعتماد راهبر یکی از شرکت‌های تابعه‌ی شرکت خدمات انفورماتیک راهبر به عنوان یک هلدینگ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. البته در این شرکت، MSC-Trustgate مالزی هم سهم 25 درصدی دارد که این شرکت متولی امضای الکترونیکی در کشور مالزی است.
 
شرکت راهبر فعالیت خود را در حوزه گواهی دیجیتال و زیرساخت کلید عمومی را از سال 1381 در پروژه راه‌اندازی مرکز ریشه‌ی کشور آغاز نمود.
 
پس از انجام پروژه مورد نظر با تکیه بر دانش و تجربه به دست آمده ضمن اجرای چند پروژه در سطح ملی، اقدام به تأسیس شرکت فناوران اعتماد راهبر در سال 1387 نموده تا ضمن افزایش ظرفیت ارائه خدمات به صورت بهینه و مؤثر در این حوزه به شکل تخصصی فعالیت نماید.
 
گواهی دیجیتال یا گواهی کلید عمومی سندی الکترونیکی است که یک امضای دیجیتال را به کار می‌برد تا یک کلید عمومی را به یک هویت مثل نام شخص یا سازمان و آدرس و اطلاعاتی از این دست نسبت دهد.
 
امضای دیجیتال نیز شامل یک کلید خصوصی، که تنها در اختیار مالک امضا و یک کلید عمومی برای تمام کسانی که می‌خواهند با مالک در ارتباط باشند است. تصدیق هویت، انکارناپذیری و حفظ اطلاعات محرمانه در مقابل تغییرات غیر مجاز از ویژگی‌های امضای دیجیتال است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار