مشاور سابق باراک اوباما تصریح کرد اوباما به دنبال حل دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "دیوید تافوری" مشاور اوباما در حوزه سیاست خارجی در زمان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2008، در گفتگو با این شبکه گفت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش در کنگره حاضر شد و سخنرانی سالانه خودش را ایراد کرد. اوباما در حال حاضر طرحهای ابتکاری چندانی در عرصه سیاست خارجی ندارد. اوباما در نطق سالیانه اش در سال آینده یا دو سال پس از آن نیز همینطور خواهد بود. اوباما اذعان دارد که مناطق پرالتهابی در جهان بویژه در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه وجود دارد و باید به آنها توجه شود. اما اوباما در نطق خودش فقط به نام این کشورها اشاره کرد بدون آنکه خط مشخصی اعلام کند و بگوید در این مناطق چه کارهایی انجام خواهد داد. بنابراین می بینیم که اوباما طرح چندانی برای رسیدگی به این حوزه ها ندارد. افغانستان یکی از این کشورهای ملتهب است. اوباما مسئولیتهایی درباره افغانستان دارد. مسئله افغانستان در دوران ریاست جمهوری جرج بوش شروع شد اما اوباما نیز این جنگ را ادامه داد و تاکید داشت که این جنگ را به پایان خواهد رساند. وی شمار بیشتری از نیروهای نظامی آمریکایی را در افغانستان مستقر کرد. اما نیروهای نظامی آمریکایی تا پایان سال 2014 از افغانستان خارج خواهند شد. مشخص نیست درصورت بازگشتن افغانستان به وضع گذشته پس از خروج نظامیان آمریکایی از این کشور، اوباما چه کاری انجام خواهد داد.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از  کشورهای ملتهب جهان عراق، است. اوباما به عراق به چشم جنگی نگاه می‌کند که به دوران بوش مربوط است. او از اینکه نیروهای نظامی آمریکا از عراق خارج می شدند خوشحال بود. اما عراق نیز به صورت فزاینده ای درگیر تنش شده است. 

مجری شبکه پرسید.. اجازه بدهید به یکی دیگر از حوزه های ملتهبی نگاه کنیم که در حال حاضر نیز در کانون توجه است و به مسئله ایران مربوط است. سران اسرائیل و عربستان سعودی احساس می کنند اوباما درباره مسئله هسته ای ایران، آنها را رها کرده است و با قاطعیتی که باید در این زمینه نایستاده است و ایران از این وضع استفاده می‌کند. آنها از دیپلماسی با ایران چندان حمایت نمی کنند. اما اوباما نظر دیگری دارد.

"تافوری" در پاسخ گفت: رئیس جمهور آمریکا سیاست خارجی را دنبال می‌کند که می‌توان آن را سیاست پهپاد  و  دیپلماسی توصیف کرد به این معنا که اوباما در حوزه ای همانند ایران ، دیپلماسی را دنبال می‌کند و گزینه های دیپلماتیک را پیگیری می‌کند و می‌خواهد روابط را با ایران بهبود بخشد. اما هنوز مشخص نیست که آیا این تلاشها به نتیجه‌ای خواهد رسید یا خیر. نگرانی هایی در این خصوص وجود دارد که کاملا درست است. مردم آمریکا دیگر از مداخله نظامی کشورشان در کشورهای دیگر حمایت نمی‌کنند. 

وی گفت.. نمی توان سیاستهای اوباما را درباره لیبی با رویکرد او درباره سوریه مقایسه کرد. اوباما از این سخن گفته بود که در صورت بروز شرایطی خاص علیه سوریه اقدام نظامی خواهد کرد اما کنگره با این کار موافق نبود و اوباما نیز از اقدام نظامی عقب نشینی کرد. حالا اوباما از حمایت از عناصر میانه رو در داخل سوریه سخن می‌گوید اما اقدام عینی قابل توجهی در این زمینه انجام نمی‌دهد. سوریه آزمونی جدی برای سیاست خارجی اوباما است. باید منتظر دید که آیا اوباما می تواند درباره سوریه به نتیجه برسد.  اگر افغانستان، عراق و لیبی به کشورهای درمانده تبدیل شوند، مشکلی جدی برای آمریکا پیش خواهد آمد و مشکلی جدی برای سیاست خارجی اوباما خواهد بود. 




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار