وجود هیئت بلند پایه‌ای از وزرا و مسئولین دولت ترکیه به تهران موید درخواست غیر مستقیم دولت ترکیه برای ایجاد ارتباط استراتژیک با تهران برای خلاصی از اوضاع بوجود آمده در منطقه با کمک ایران است‌. این حضور در حالی که مخالفان بشار اسد در حال پیگیری خواست‌های خود در قلب کشور ترکیه هستند، نشان‌گر چرخش کند و نا‌محسوس سیاست خارجی دولت ترکیه برای گرایش به ایجاد ثبات در اوضاع داخلی سوریه و به تبع آن ایجاد فضای آرام در مرزهای ترکیه است...

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از عرش نیوز؛ با ورود نخست وزیر ترکیه به تهران پیش‌بینی‌های مختلفی در تجدید روابط استراتژیک ایران و ترکیه قابل تصور است‌. شاید با اتفاقات بوجود آمده ی اخیر در منطقه به خصوص موضوع سوریه ، سایه ای از ابهام در ادامه ی روند سیاست های دو کشور در این زمینه مورد نظر با شد.

وجود هیئت بلند پایه ای از وزرا و مسئولین دولت ترکیه به تهران موید درخواست غیر مستقیم دولت ترکیه برای ایجاد ارتباط استراتژیک با تهران برای خلاصی از اوضاع بوجود آمده در منطقه با کمک ایران است . این حضور در حالی که مخالفان بشار اسد در حال پیگیری خواست های خود در قلب کشور ترکیه هستند ، نشان گر چرخش کند و نا محسوس سیاست خارجی دولت ترکیه برای گرایش به ایجاد ثبات در اوضاع داخلی سوریه و به تبع آن ایجاد فضای آرام در مرزهای ترکیه است .
حضور نخست وزیر ترکیه و دیدار با رهبر معظم انقلاب شاید در آینده ی نزدیک بیشترین واکنش  را از سوی عربستان سعودی و طیف های انهدام گرا و همفکر او  داشته باشد . زیرا حضور در خدمت مقام  معظم رهبری شاید در تفکر جهانی موید علاقه ی مهمان خارجی به استماع رهنمودهای ایشان و ایجاد بستر همسان ارزشی و سیاسی باشد ، که این حرکت بیشترین ضربه را به عربستان سعودی وارد خواهد آورد.

زیرا آنچه بیشتر در جبهه ی تکفیری به عنوان ارزش مطرح است ، ایده های افراطی و انهدام گرایانه ی طیف عربستان سعودی است که شاید در میان کشورهای مخالف حکومت بشار اسد در صحنه نبرد داخلی حرف اول را می زند . و حضور ترکیه در ایران به عنوان کشور هم مرز با سوریه و از پشتیبانان ارسال گروه های تکفیری به سوریه ، ایجاد نگرانی برای توقف  و یا ادامه ی روند ارسال مخالفین و کمک به آن ها باشد.
هرچند می توان پیش زمینه ی این چرخش فکری را پیش از ترکیه ، در سیاست های کشورهای غربی به خصوص سازمان های امنیتی آنها مشاهده نمود . هم چنان که پیش از این از طریق فیصل مقداد ، معاون وزیر امور خارجه ی سوریه ، ذکر شد ، سازمان های امنیتی کشورهای اروپایی با هدف انهدام نیروهای تکفیری به صورت پنهانی با دولت سوریه شروع به همکاری نموده اند . و این خود موید چرخش سیستم مخالفین غربی به سوی مبارزه با طیف تکفیری به صورت بلند مدت هستند .

گفتني است شب گذشته جنگنده های ارتش ترکیه مواضع گروهک تروریستی "داعش" در داخل اراضی سوریه را هدف قرار دادند.

ترکیه در این صحنه دارای ویژگی های خاصی است ، از سویی با علاقه ای وافر سعی در الحاق خود به اتحادیه ی اروپا و از سویی عدم همکاری اتحادیه ی اروپا در قبول عضویت ترکیه ، این دولت را در کشاکش نا متوازن قدرت قرار داده است .

اکنون پس از مدتی طولانی و گذشت فرسایشی سیاست ترکیه در حوزه ی سیاست منطقه ای ، این کشور به این درک شاید رسیده باشد که لنگر ثبات در این منطقه سیاست مقتدرانه ی جمهوری اسلامی می باشد.

و کشورهای مرتجع عرب تنها بازیچه ای برای اجرای دستورات طیف فکری غرب می باشند . هم چنان که پس از ثبات حضور قطر در فتنه ی سوریه شاهد برکناری مشکوک امیر قطر از این سمت و واگذاری آن به فرزند او هستیم.

سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با توجه به ثبات مقاومت مدارانه ی خود در حوزه ی منطقه ای و حمایت از محور مقاومت شاید منطقی ترین سیاستی بوده است که در قبال اوضاع منطقه به خصوص سوریه پی گرفته شده است و همین امر باعث گرایش کشورهایی مانند ترکیه به ایران و هم چنین ایجاد بستر قدرت برای جمهوری اسلامی ایران در تصمیم گیری های منطقه ای بوده است.
برچسب ها: اردوغان ، ایران ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.