پایگاه اینترنتی آنتی وار در گزارشی نوشت: همزمان با پایان جنگ آمریکا در عراق و در حالی که جنگ در افغانستان به ماه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود ، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اکثر مردم آمریکا معتقدند واشنگتن در این جنگ‌ها به اهداف مورد نظر خود دست نیافته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آنتی‌وار ، نتایج این نظرسنجی که توسط مرکز نظرسنجی پیو و روزنامه USA TODAY منتشر شد نشان می دهد حمایت مردم آمریکا از جنگ‌های عراق و افغانستان و اعتماد آنها به نتیجه این جنگ‌ها که هر دو پس از حملات تروریستی یازده سپتامبر روی داد رو به کاهش گذاشته است. 

بدبینی شهروندان آمریکایی نسبت به این جنگ ها می تواند کار را برای دیگر روسای جمهور آمریکا برای متقاعد ساختن افکار عمومی آمریکا درباره موثر بودن اقدامات نظامی این کشور دشوار سازد. 

نتایج این نظرسنجی در مورد جنگ عراق نشان می دهد 37 تا 52 درصد آمریکاییها معتقدند واشنگتن با تهاجم نظامی به عراق نتوانست به اهداف مورد نظر خود دست یابد. 

بر اساس این نظرسنجی دیدگاه آمریکاییها نسبت به اقدامات نظامی این کشور در عراق نسبت به نوامبر سال 2011 منفی تر شده است . به هنگام خروج نظامیان آمریکایی از عراق در ماه نوامبر ،  33 تا 56 درصد آمریکاییها معتقد بودند که واشنگتن در این کشور موفق عمل کرده است. 

در مورد افغانستان نیز 38 تا 52 درصد آمریکاییها بر این باورند کشورشان در دستیابی به اهداف مورد خود موفق نبوده است. 

این در حالی است که سال 2011 ، یک ماه پس از کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده شبکه تروریستی القاعده ، بسیاری پیش بینی می کردند  این جنگ توام با پایانی موفقیت آمیز باشد.
 
کریستوفر گلپی کارشناس امور سیاسی در دانشگاه اوهایوی آمریکا می‌گوید :  آنچه جالب به نظر می رسد آن است که به رغم بی توجهی کامل سیاستمداران ما به این جنگ‌ها در سال های گذشته ، افکار عمومی آمریکا درباره جنگ‌های عراق و افغانستان با مد نظر قرار دادن واقعیات همچنان در حال تغییر است. 

وی افزود نتایج این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد حتی هنگامیکه سیاستمداران سعی دارند نسبت به این جنگ ها بی اعتنا باشند شهروندان آمریکایی بیشتر از آنچه انتظار می‌رود به این جنگ‌های پرهزینه توجه دارند .

گزارش‌ها در ماه‌های اخیر از ازسرگیری درگیری‌ها با شبه نظامیان القاعده و دولت عراق حکایت دارد که دچار دو دستگی فرقه ای شده است. 

در افغانستان نیز حامد کرزای رئیس جمهور این کشور در مقابل خواست آمریکاییها برای امضاء توافقنامه امنیتی مقاومت می کند ؛ توافقنامه‌ای که در چارچوب آن آمریکا به رغم خروج نیروهایش از افغانستان تا پایان سال باز هم در این کشور ایفای نقش خواهد کرد. 

نظرسنجی‌ها نشان می دهد 41 تا 51 درصد آمریکاییها معتقدند توسل به نیروی نظامی در افغانستان تصمیم درستی بود ؛ کشوری که طالبان مامنی امن را برای تروریست‌های القاعده و طراحان حملات یازده سپتامبر فراهم کرده بود. 

این رقم نشان دهنده تغییر افکار عمومی آمریکا در یورش نظامی به افغانستان است. 

در سال 2006 ، دو سوم آمریکاییها تهاجم نظامی به افغانستان را تصمیم درستی می دانستند. 
اما حمایت از تهاجم نظامی به عراق رو به کاهش گذاشته است . 

حمله نظامی به عراق ماه مارس سال 2003 و هنگامی آغاز شد که دولت جرج بوش رئیس جمهور وقت مدعی شد صدام رئیس جمهور عراق تسلیحات کشتار جمعی در اختیار دارد حال آنکه هیچگاه چنین تسلیحاتی در عراق یافت نشد. 

در ابتدا ، از هر سه آمریکایی یک نفر معتقد بود تصمیم تهاجم نظامی به عراق تصمیم درستی بوده است اما اکنون 38 تا 50 درصد شهروندان آمریکا این تصمیم را اشتباه می‌دانند. 

جمهوریخواهان از جمله افرادی بودند که دیدگاهشان نسبت به جنگ عراق بیشترین تغییر را کرد. در سال 2011 ، 65 درصد آنها اعلام کردند جنگ موفقیت آمیز بوده است اما امروز تنها 38 درصد معتقد به چنین نتیجه ای هستند. 

در همین حال دیدگاه جمهوریخواهان و دموکرات ها در ارتباط با این جنگ ها متفاوت است. به رغم اینکه بیشتر جمهوریخواهان یعنی 52 درصد آنها استفاده از نیروهای نظامی در عراق را درست می دانند تنها 38 درصد معتقد به پایان موفقیت آمیز این جنگ هستند.  

این در حالی است که 28 درصد دموکرات ها تصمیم حمله به عراق را تصمیمی درست می دانند و تنها 36 درصد آنها معتقدند که این جنگ موفقیت آمیز بوده است. 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که سال 2008 تا حدودی به سبب مخالفت با جنگ عراق در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید طی یک سخنرانی اعلام کرد:  هنگامیکه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدم نزدیک به 180 هزار آمریکایی در عراق و افغانستان خدمت می کردند. امروز همه نیروهای آمریکایی از عراق خارج شده اند و بیش از 60 هزار تن از نیروها نیز از افغانستان بازگشته اند. با همکاری متحدانمان عملیات نظامی در افغانستان را نیز تا پایان سال به پایان می رسانیم و طولانی ترین جنگ آمریکا در نهایت پایان خواهد یافت. 

کریستوفر گلپی می گوید نتایج بررسی تاثیر جنگ افغانستان بر انتخابات سال 2012 نشان داد تلفات این جنگ بر انتخاب شرکت کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر چندانی نداشت چراکه اوباما و میت رامنی رقیب جمهوریخواه وی از مواضعی مشابه برخوردار بودند. 

این در حالی است که تلفات جنگ در افغانستان موجب کاهش حضور آمریکاییها در انتخابات ریاست جمهوری در ایالاتی شد که نظامیان آنها درگیر این جنگ بودند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار