واشنگتن پست نوشت: تهران و غرب برای رفع اختلاف های فراوان و نیز نحوه برخورد با مانع اصلی پیش روی خود، شروع به فکر کردن خلاقانه کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در تحلیلی به قلم "فرید زکریا" نوشت : پس از آنکه ایران و قدرت‌های بزرگ جهان توافقی موقت را در خصوص برنامه هسته‌ای تهران امضا کردند، انتظارات بسیار بالا بود. اما نخست وزیر اسرائیل بر مخالفت خود با تقریبا با هر توافق قابل تصوری تاکید کرد. این شک و سوءظن را چند سناتور آمریکایی نیز ابراز کردند. این وضع به معنای غیر ممکن بودن دستیابی به توافق نهایی با ایران نیست ولی به این معناست که تهران و غرب برای رفع اختلاف‌های فراوان و نیز نحوه برخورد با موانع اصلی پیش روی خود، شروع به فکر کردن خلاقانه کنند.

اظهارات مقامات ایران که توجه زیادی را جلب کرد ، سخنان رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران بود محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت بر خلاف آنچه آمریکا مکرر تاکید کرده است ، ایران با برچیدن هیچ چیزی موافق نیست. 

فرید زکریا نویسنده مقاله در ادامه نوشت : حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز بعدا در مصاحبه ای در شبکه سی ان ان به من گفت ایران هیچکدام از دستگاههای فعلی سانتریفوژ خود را از بین نخواهد برد. روحانی همچنین به من گفت ایران راکتور آب سنگین خود در اراک را تعطیل نمی‌کند که این یکی از موارد مورد بحث با غرب است.

"زکریا" ادامه داد: ایران و آمریکا در مورد توافق نهایی مورد قبول ، اختلاف‌های بنیادین دارند. بر مبنای مذاکره من با روحانی و مقامات دیگر ایران ، احساس من این است که تهران این دیدگاه را دارد : ایران به جهانیان تضمین ها و شواهدی ارائه خواهد داد که برنامه هسته ای اش غیر نظامی است و نظامی نیست. این به معنای آن است که ایران اجازه سطوح بی سابقه ای از بازدیدهای سرزده از همه تاسیسات خود را خواهد داد. این هفته برای نخستین بار تقریبا در یک دهه گذشته، بازرسان وارد معادن اورانیوم ایران شدند. در عین حال ، مقامات ایران مصمم اند هیچ محدودیتی را در مورد برنامه هسته ای خود نپذیرند. در حقیقت، این معاهده به طور مشخص در مورد فعالیت های غنی‌سازی اورانیوم چیزی نمی‌گوید. ایران این امکان را دارد که به طور منطقی اعلام کند که غنی‌سازی اورانیوم تاکنون اقدامی مجاز بوده است. تنها معیاری که ان پی تی تعیین می‌کند این است که همه تولید هسته ای باید برای اهداف صلح آمیز صورت بگیرد.

در ادامه این گزارش آمده است: دیدگاه آمریکا در مورد توافق نهایی کاملا متفاوت و ناشی از این عقیده است که ایران برای ایجاد اعتماد در این باره که برنامه هسته ای اش صلح آمیز است باید گامهای ویژه‌ای بردارد. 

"زکریا" ادامه می‌دهد: دو طرف باید در مورد نگرانی‌های اصلی خود بسیار فکر کنند. مقامات ایران باید با این حقیقت کنار بیایند که به دلایلی خوب با کشورشان به شکلی متفاوت رفتار می شود. اگر آمریکا بتواند تضمین کند یک مدت زمان واقعی انجام کار بین شش تا ماه در اختیار خواهد داشت ، این دستاورد مهم است. مصالحه‌های خلاقانه ای وجود دارد که می‌توانند بسیاری از اختلاف ها را کاهش دهند.

نویسنده مقاله در پایان نوشت : من با ظریف و روحانی مصاحبه داشته‌ام و معتقدم این دو نفر افرادی میانه رو هستند که به دنبال همگرایی بیشتر ایران با جهان اند. بهتر است به جای امیدواری به اینکه در ژنو توافق هایی حاصل می شود ، دو طرف برای دستیابی به توافق نهایی و مصالحه های مربوط به آن ، زمینه را در داخل نیز آماده کنند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار