وزیر امورخارجه روسیه در سخنانی بر عدم تحقق اهداف کنفرانس زوریخ پس از گذشت 50 سال از تاسیس این کنفرانس امنیتی خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روسیاالیوم: "سرگئی لاوروف" لحظاتی پیش در سخنانی گفت: اهداف کنفرانس مونیخ پس از 50 سال هنوز محقق نشده است. 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت با وجود آن که پنجاه سال از تاسیس کنفرانس امنیتی می گذرد هنوز اهداف آن تحقق پیدا نکرده است، به نشست اخیر روسیه و اتحادیه اروپا که در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد اشاره کرد و گفت: اروپایی ها در این نشست خواستار تاکید بر ابعاد استراتژیک در همکاری های دو طرف شدند و ما نیز با این پیشنهاد موافقت کردیم و همیشه بر ضرورت بررسی مسائل با همه شرکای خود از جمله اتحادیه اروپا و  ناتو و آمریکا تاکید می کنیم. اخیرا اختلافات روسیه و اروپا در زمینه مسائل سیاسی خود را نشان داده است. 

وی در ادامه سخنان خود به مسئله ناآرامی ها در اوکراین اشاره کرد و با اشاره به معیارهای دوگانه سیاستمداران غربی در تعامل با اعتراضات در این کشور، این سوال را مطرح کرد که توسعه دموکراسی با ایجاد اعمال خشونت بار و اعتراضات در خیابان های اوکراین چه رابطه ای دارد و چرا اتهاماتی علیه کسانی که ساختمان های دولتی را اشغال کرده اند و نیروهای پلیس را هدف حمله قرار داده اند مطرح نمی شود و چرا بسیاری از سیاستمداران اروپایی اینگونه اعمال را تشویق می کنند؟ وی افزود به طور کلی سیاستمداران غربی اینگونه اعمال را ترغیب می کنند. چند دقیقه پیش صحبت از این بود که مردم اوکراین خودشان باید سرنوشت خودشان را تعیین کنند و در همین حال گفته شد که آینده اوکراین به اتحادیه اروپا مربوط خواهد بود. آندرس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو نیز تاکید کرد مردم اوکراین باید سرنوشت خودشان را تعیین کنند ولی ما بسیاری از مسائل و حوادث تاریخی را به یاد می آوریم که طی آن اروپا مردم اوکراین را تحت فشار قرار داد. 
وی در ادامه با اشاره به این که اگر اوکراین در تصمیم گیری آزاد است پس عجیب است که گزینه های مشخصی بر ملت این کشور تحمیل می شود، این پرسش را مطرح کرد که آیا دوستان ما در اتحادیه اروپا و آمریکا آمادگی آن را دارند که اصل احترام متقابل را رعایت کنند؟ 
وزیر خارجه روسیه با اشاره به این که آیا مشکلاتی که اروپا با آن روبروست با تلاش های جداگانه کشورها با از طریق تلاش های مشترک حل می شود افزود: برخی از سیاستمداران معتقدند اروپا بدون همکاری  با روسیه نمی تواند مرکز توسعه اقتصادی باشد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نشست اخیر بروکسل تاکید کرد روسیه می خواهد همکاری های خود را با اتحادیه اروپا بر اساس طرح های بزرگ انجام دهد. نمی توانیم امکان تحقق چنین هدفی را تکذیب کنیم. می توان زمینه های مشترکی بین اروپا و آسیا ایجاد کرد. همانطور که پوتین گفت اولین گام در این جهت نیز بررسی امکان ایجاد منطقه تجارت آزاد بین روسیه، بلاروس، قزاقستان و اتحادیه اروپا تا سال دو هزار و بیست است. این کار به کاهش اختلافات که در نهایت به نفع دو طرف خواهد بود کمک می‌کند. 

وزیر خارجه روسیه با اشاره به این که بقایای جنگ سرد هنوز وجود دارد افزود: اکنون رویارویی نظامی هیچ پایه و اساسی ندارد اما حرف و حدیث هایی درباره این که خطراتی از جانب شرق وجود دارد به گوش می رسد و همین امر باعث افزایش فعالیت های ناتو و انجام تمرین ها و رزمایش های نظامی می شود ولی به نظر ما این امور به ایجاد زمینه مناسب برای همکاری کمکی نمی‌کند. آنچه درباره سامانه موشکی اتفاق می افتد بسیار مهم است و آندرس فوگ راسموسن نیز در این باره سخن گفت و اعلام کرد این سامانه ماهیت دفاعی دارد اما نظامیان می دانند که این سامانه بخشی از زرادخانه استراتژیک آمریکاست به همین سبب این مسئله خطری برای بقیه کشورها به شمار می رود زیرا آمریکا کشوری قویست و معلوم نیست که در سال های آینده چه کسی به قدرت می رسد. ما باور نمی کنیم که سامانه موشکی علیه روسیه نیست و باید در این باره گفتگو کنیم. 

سرگئی لاوروف در ادامه با اشاره به این که با تلاش های مشترک می توان بر چالش ها فائق آمد به پیشرفت های به دست آمده در انهدام سلاح های شیمیایی، به مذاکرات ژنو2 در خصوص سوریه اشاره کرد و آنها را دستاوردهایی بزرگ دانست و افزود: سوریه در نزدیک اروپا واقع شده است به همین سبب باید تلاش های خود را متحد کنیم زیرا بدون این کار موفقیتی به دست نمی‌آید. 

لاوروف در پاسخ به این سوال که روسیه برای حل بحران سوریه چه کاری می تواند انجام دهد گفت: روسیه به تنهایی نمی تواند کاری در این خصوص انجام دهد به همین سبب همکاری با دیگر کشورها ضروری است. اروپا نقش زیادی در این مسئله دارد و باید طرف های سوری را تحت فشار قرار دهد تا ادامه مذاکرات تضمین شود. ما از نتایج اندکی که در ژنو به دست آمده است استقبال می کنیم. روسیه از این گفتگوها حمایت می‌کند و معتقد است که نمایندگان گروه های بیشتری باید در این مذاکرات حضور داشته باشند.


انتهای پیام/
برچسب ها: لاوروف ، کنفرانس ، مونیخ ، سرگئی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار