رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بربازتعریف الگوی پرداخت تعادلی یارانه به تولید کننده و مصرف کننده غذا تاکید کرد.

 عباس رجایی در گفت و گو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: قیمت گذاری اجباری و یا پرداخت یکسویه یارانه به صاحبان تولید و مردم سیاستهای سلامت غذایی جامعه را تضمین نمی کند چرا که در این الگوها معمولا یکی از طرفین عرضه و تقاضا متضرر می شود.
وی توضیح داد: نگاه پرداخت یارانه در حوزه سلامت باید نگاه ˈدویارانه ای» باشد و براساس افزایش بهره وری کشاورزی و قانون برنامه پنجم توسعه بین 10 تا 30 درصد قیمت تمام شده تولید استاندارد کالا در اختیار تولید کننده قرار گیرد.
رییس فراکسیون غذای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پرداخت یارانه حمایتی به تولید کننده با شکل پیشنهادی می تواند با آزادسازی قیمت عوامل تولید و نهاده ها همراه شود و کالای تولیدی بر مبنای عرضه و تقاضا با نرخ منطقی در جامعه توزیع شود.
رجایی خاطرنشان کرد: این اقدام نه تنها راه انتهای احتمالی را می بندد بلکه موجب شفاف سازی روندتولید و ارتقای کمیت و کیفیت رقابتی محصولات غذایی نیز می شود و بازار تعادلی بر مبنای نرخ عرضه و تقاضا شکل می گیرد.
وی عنوان کرد: برخی مواد غذایی بر اساس سیاستهای حوزه سلامت به سبد حمایتی خاص نیاز دارند که لازم است بخش دوم یارانه به سمت مصرف کننده گسیل شود.
وی عنوان کرد: برای مثال در خصوص شیر و مواد پروتئینی در سبد غذایی مردم باید با همکاری حوزه سلامت و پرداخت مابه تفاوت آن از محل یارانه ها به نیازهای پایه غذایی مردم به درستی پاسخگویی شود.
نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انسان سالم به عنوان محور توسعه و سرمایه اصلی کشور ازجایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و سیاستهای کارامد و هدفمند تغذیه سالم به عنوان یکی از برنامه های کلان و مهم کشور از اهمیت خاص برخوردار است./ش
برچسب ها: نماینده ، پرداخت ، تعادلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.