واشنگتن پست خبر داد:

سه چهارم شهرک‌های يهودی نشين جزو خاک اسرائيل باقی خواهد ماند

يک مقام آمريکايي گفته است نزديک به سه چهارم شهرک‌های يهودي نشين در کرانه باختری بر اساس طرح صلح نهايي سازش ميان اسرائيل و فلسطيني‌ها در داخل مرزهای جديد اسرائيل قرار خواهند گرفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، يک مقام آمريکايي گفته است نزديک به سه چهارم شهرک‌هاي يهودی نشين در کرانه باختري رود اردن بر اساس طرح صلح نهايي ميان اسرائيل و فلسطيني ها که مذاکره درباره آن با ميانجيگري آمريکا ادامه دارد ، در داخل مرزهاي جديد اسرائيل قرار خواهند گرفت. 

روزنامه واشنگتن پست در شماره امروز خود در اينترنت نوشت مارتين اينديک از نمايندگان آمريکا در مذاکرات صلح خاورميانه پنجشنبه به رهبران يهوديان آمريکا گفت تعداد شهرک‌های يهودی‌نشين در کرانه باختري که قرار است جزو خاک اسرائيل بمانند جزو جزئيات يک طرح محرمانه است که قرار است چارچوب پيمان صلح ميان اسرائيل و فلسطيني ها باشد. 

يکي از شرکت کنندگان در نشست اينديک و رهبران يهوديان آمريکا که خواست معرفي نشود ضمن اعلام اين خبر افزود فعلا نه اسرائيل و نه فلسطينی‌ها با پيشنهادهای آمريکا براي مذاکرات نهايي موافقت نکرده اند. 

اينديک همچنين به اين گروه گفت در پيمان نهايي صلح غراماتي براي يهوديانی که مجبور شده اند پس از تاسيس اسرائيل در سال 1948 از روستاهای عرب نشين خارج شوند در نظر گرفته شده است. 

آمادگي اينديک براي ارائه چنين جزئياتي به مدافعان آمريکايي اسرائيل ظاهرا بخشي از تلاش هاي دولت آمريکا براي جلب حمايت گسترده از تلاش‌هايي تحت رهبري جان کري وزير امور خارجه آمريکا است.

اينديک خطاب به رهبران يهوديان آمريکا گفت هدف همان چيزي است که کري آن را چارچوب پيمان صلح مي‌نامد. اينديک ابراز اميدواري کرد که وزير امور خارجه آمريکا بتواند موافقت هر دو طرف اسرائيلي و فلسطيني را در چند هفته آينده به دست آورد. 

مذاکرات صلح سپس تحت شرايطي که در اين چارچوب مشخص شده است تا آخر سال ادامه خواهد يافت. کري ابتدا ماه آوريل را مهلت دستيابي به توافق تعيين کرده بود.
 
به گفته اينديک ، اگر دو طرف اسرائيلي و فلسطيني با اين چارچوب موافقت کنند اين طرح علني خواهد شد. 

حدود 350 هزار يهودي در شهرک‌های يهودی نشين واقع در کرانه باختري رود اردن زندگي مي‌کنند. طرح صلح نهايي مرزها را طوري جابجا خواهد کرد که بيشتر اين شهرک نشينان بتوانند در اين شهرک ها بمانند. 

برخي از بزرگترين واحدهاي يهودي نشين -- اساسا شهرهاي کوچک -- از ديرباز جزو خاک اسرائيل قلمداد شده اند. اما برآورد اينديک مبني بر اينکه 75 تا 80 درصد شهرک نشينان در داخل مرزهاي اسرائيل خواهند ماند به معناي آن است که بسياري از واحدهاي کوچکتر نيز به خاک اسرائيل ضميمه خواهند شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار