رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت تالابهای کشور به عنوان زیست بومهای حساس و شکننده نیازمند تقویت است.

رجایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، به مناسبت روز جهانی تالابها افزود: تالابها ارتباط تنگاتنگی را با شرایط آب و هوایی و اقلیم مناطق دارند و تهدید تالابها شرایط ایجاد کانونهای ریزگرد خاکی و نمکی را فراهم می کند که امروز یکی از چالشهای حاد زیست محیطی کشور است.
نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درحال حاضر نزدیک 80 تالاب کشور با تهدیدهای جدی زیست محیطی در معرض خشکی و نابودی هستند و مهمترین عوامل تهدید این زیست بومهای حساس تعیین نشدن سهم حق آبه مناسب، ورود مواد شیمیایی و فاضلابها به محیط تالاب، از بین روفتن تنوع زیستی تالاب و برخی دخالتهای بشری در اکوسیستم تالابها است.
وی بیان کرد: قانون حمایت از تالابهای داخلی هم اینک در مراحل نهایی بازنگری مجدد در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است که در صورت تصویب نهایی آن نقشه راه اصلی در مدیریت تالابهای کشور ، تعریف حقوق تالاب، الزام مطالعات و اجرای قوانین سختگیرانه فعالیتهای عمرانی و معدنی و نوع ساختار سازه ای و غیرسازه ای در این زیست بوم به صورت شفاف ترسیم می شود.
رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تالابها در صورت مدیریت بهینه زیست بومی در سایه مشارکت مردمی نه تنها تهدید برای منطقه نیستند بلکه به عنوان کانونهای تولید ثروت و درآمدزایی نیز عمل می کنند و باید از این سرمایه خداداد طبیعی با بهره وری هوشمندانه و حفاظت اصولی به درستی استفاده کرد./ش ک

برچسب ها: مدیریت ، تالاب ، تقویت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.