دانشیار عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: تشخیص ندادن کم کاری تیروئید در نوزادان، منجر به عقب ماندگی ذهنی غیرقابل برگشت می‌شود.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، فاطمه صفاری اظهار کرد: با تشخیص به موقع و شروع درمان مناسب، بیشتر کودکان مبتلا به کم کاری تیروئید نوزادی می‌توانند از بهره هوشی نرمال و بالا‌تر برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: در صورت تشخیص ندادن، این بیماران، دچار عقب ماندگی ذهنی غیر قابل برگشت شده و هر ماه، سه تا پنج درجه از ضریب هوشی آنان کم می‌شود.

این فوق تخصص غدد اطفال با تأکید بر این نکته که هورمون تیروئید نقش بسزایی در تکامل مغزی و جسمی کودک در سال‌های ابتدایی زندگی دارد، تصریح کرد: با توجه به شیوع بالای تیروئید مادرزادی و هم‌چنین بدون علامت بودن این بیماری در بدو تولد، غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در سه تا پنج روزگی نوزادان متولد شده ضروری است و این کار در تمام مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌های دارای بخش‌های زنان و زایمان و نوزادان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: کم کاری تیروئید جزء شایع‌ترین علل عقب ماندگی ذهنی در جهان است که شیوع آن به طور کلی در جهان، یک در بین ۳ هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار تولد زنده است. در کشورهای آسیایی از جمله ایران، این بیماری شیوع بالاتری دارد و به طور متوسط، یک در بین هزار تولد زنده است.

صفاری با اعلام اینکه شیوع بیماری مذکور در استان قزوین حدود، یک در بین ۷۰۰ تولد زنده است، تاکید کرد: احتمال می‌رود شیوع ازدواج‌های فامیلی و کمبود یُد، علل اصلی شیوع بالای بیماری در کشور و استان باشد.

دانشیارعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: غربالگری کم کاری تیروئید از سال ۱۳۸۵ در استان قزوین و اکثر استان‌های کشور آغاز شده است. هر چند در حال حاضر پوشش ۱۰۰ درصدی دارد ولی اطلاع رسانی این موضوع برای زنان باردار، پیوسته انجام می‌شود و ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/م


منبع: ایسنا
برچسب ها: قزوین ، تیروئید ، نوزادان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.