عضو کميسيون قضايي مجلس هشتم با اشاره به مشکلات ناشی از گسترش زندان‌ها و افزايش زندانيان، تاکيد کرد: قوه قضاییه باید در دو مقوله جرم‌زدایی و زندان‌زدایی تلاش کند.

حجت‌الاسلام "محمدتقی رهبر" در گفتگو با خبرنگار  حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، در ارتباط با حبس‌زدایی و زندان‌زدایی اظهار داشت: زندان‌زدایی یکی از مسائل مهمی است که باعث آزادی بسیاری از زندانیان البته با شرایط خاص می‌شود. 

وی با بيان اينکه در احکام جزایی اسلام به این صورت حکم زندان نداریم، تصريح کرد: یکی از مشکلات جامعه بحث توسعه زندان‌ها است که این مطلب در گذشته از موازین قانون جزایی بیگانگان برگرفته شده است.   
 
حجت‌الاسلام رهبر افزود: اگر بر اساس موازین شرعی حرکت کنیم، مجرم مدت زیادی را در زندان نمی‌ماند چرا که اگر باید اعدام شده یا دیه‌ای را بپردازد به سرعت به مجازات مربوطه می‌رسد.   
 
وی ادامه داد: طبق قوانين اسلامی راه‌هایی برای زندان‌زدایی وجود دارد که البته این کار بسیار اساسی است و باید در دستور کار قرار گیرد.   
 
حجت‌الاسلام رهبر در خصوص مساله عفو زندانیان، گفت: رافت و کرامت اسلامی ایجاب می‌کند، خانواده‌هایی در اثر این عفو خوشحال شوند و البته این مطلب به گونه‌ای صورت می‌گیرد که حقوق شاکیان نیز رعایت شود، ضمن اين كه عفو‌ها باعث خوشحالي خانواده‌ها و خوش‌بینی آنها به اسلام، ولایت و نظام می‌شود.
 
این عضو کميسيون قضايي مجلس هشتم ادامه داد: بسیاری از زندانیان، زنان جوان، کودکان خردسال و یا والدین سالخورده‌ای دارند که عفو آنها آثار مطلوبی را برای این افراد و کل جامعه در پی خواهد داشت.   
 
حجت‌الاسلام رهبر با اشاره به تاکیدات مکرر رئيس قوه قضاییه بر این مطلب که نباید برای بسیاری مسائل از قبیل مهریه حکم زندان صادر کرد، اظهار داشت: مجلس  و قوه قضاییه باید در کنار هم برای زندان‌زدایی تلاش کنند.   
 
اين حقوقدان در پایان خاطر  نشان کرد: قوه قضاییه باید در مقوله جرم‌زدایی و زندان‌زدایی تلاش کند که البته جرم‌زدایی کار گسترده و بزرگی است به طوري که برای آن باید آسیب‌شناسی صورت گیرد تا عوامل اجتماعی و خانوادگی ارتکاب به جرم شناسایی شود.   
 
انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار