اگر اخیرا گذرتان به راه آهن و یا فرودگاه‌ها و یا اماکن عمومی افتاده باشد با ایستگاه‌های مطالعه مواجه شده‌اید، ایستگاه‌هایی که در 650 نقطه کشور دایر شده...

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ اگر اخیرا گذرتان به راه آهن و یا فرودگاه‌ها و یا اماکن عمومی افتاده باشد با ایستگاه‌های مطالعه مواجه شده‌اید، ایستگاه‌هایی که در 650 نقطه کشور دایر شده و تنها وظیفه‌شان امانت دادن کتاب بدون هیچ مزد و منت و ضمانتی به مردم است.

این اتفاق خوب در حالی رخ می‌دهد که شاید در وهله اول تصور کنیم هیچ یک از کتاب‌ها توسط مردم بازگردانده نمی‌شوند! اما جالب است که بدانیم طبق آمار رسمی تاکنون بیش از یک، سوم کتاب‌ها برگشت داده شده و یا پول آن‌ها به حساب مذکور واریز شده است.
 
صفحات ابتدایی هر یک از کتبی که در ایستگاه‌های مطالعه قرار گرفته شده بعد از توضیحاتی که درباره این طرح داده، ادامه دارد که هر کتاب برای 15 روز امانت داده می ‌شود و اگر فردی نخواست که کتاب را بازگرداند تنها دو هزار تومان به حساب ذکر شده واریز کند.
 
با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت متوجه می‌شویم که ابعاد این طرح خیلی بزرگ‌تر از آن است که فکرش را می‌کنیم.
 
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یک اقدام ارزشمند هر دو ماه طبق طبقه‌بندی خود با 15 عنوان کتاب در 15 بخش مختلف ایستگاه‌های مطالعه خود را تغذیه می‌کند.
 
هر یک از این 15 عنوان تیراژی نزدیک به 150 هزار نسخه دارند که رقم شگفت آوری در تهیه، انتشار و توزیع کتاب و محصولات فرهنگی محسوب می‌شود.
 
گفتنی است طبق آخرین آمار انتشار یافته توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تاکنون 90 عنوان کتاب در مجموع تیراژ 13 میلیون و 500 هزار نسخه در این ایستگاه‌ها قرار داده شده است. این طرح که تا پیش از این تنها در کشور آلمان اجرا شده بود از سال گذشته با توجه به منویات و فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تسهیل امر کتاب‌خوانی و دسترسی آسان مردم به کتاب در کشورمان اجرا و به این مرحله از گستردگی رسید.
 
این طرح کالا دارد می‌رود که کم کم جای خود را در کشور باز کند و امید است قطعه رابطه مردم با کتابخانه‌ها به یک آشتی ملی مبدل شود با همکاری دیگر نهادهای انقلابی مانند شهرداری‌های کل کشور، قوه محترم قضائیه، استانداری‌ها و... در حال گسترش بوده و قرار است تعداد ایستگاه‌ها به بیش از هزار عدد برسد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار