یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: پولیپ روده بیماری شایعی نیست و بیشتر در جوامع مشاهده می‌شود، اما متاسفانه میانگین ابتلا به بیماری پولیپ روده در ایران نزدیک به جوامع غربی شده است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، محسن اسماعیلی، توضیح داد: بیماری پولیپ روده به دو دسته پولیپ روده عصبی یا سندروم روده تحریک پذیر و پولیپ التهابی تقسیم بندی می‌شود. البته علل و عوامل ابتلا به این بیماری در هر دو حالت متفاوت است اما اغلب به دنبال ایجاد زخم و خون ریزی از مخاط روده، فرد دچار اسهال خونی می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از عوامل منجر به بروز پولیپ روده می‌شود و تنها یک عامل در ابتلا به این بیماری دخیل نیست، افزود: عوامل ژنتیکی، محیطی و میکروبی در التهاب و هم چنین واکنش خونی روده نقش مهمی دارد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه پولیپ روده بیشتر در افرادی که مستعدد ابتلا به بیماری‌های دستگاه گوارش هستند، مشاهده می‌شود، خاطرنشان کرد: برای نمونه در افرادی که در کودکی به اسهال عفونی مبتلا شده‌اند احتمال خون ریزی روده در اولین برخورد با التهاب پولیپ روده بیشتر است.

اسماعیلی با بیان اینکه دل دردهای مکرر و گاهی یبوست و اسهال از علائم پولیپ عصبی است، اضافه کرد: معمولا پولیپ التهابی با ایجاد زخم در رودها تشخیص داده می‌شود و البته این علائم با توجه به شدت درگیری روده‌ها متغیر است.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌های درمانی، انجام کولونوسکوپی‎ است، ادامه داد: تشخیص قطعی پولیپ روده از طریق کولونوسکوپی‎ است و بیماران باید یک یا دو روز پیش از انجام این آزمایش آب و مایعات مصرف کند تا مواد دفعی روده کاملا تخلیه شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه میزان ابتلا به پولیپ روده در زنان و مردان یکسان است، ادامه داد: توصیه می‌شود افراد با مشاهده علائمی مانند اسهال بیش از یک ماه و اسهال خونی به پزشک مراجعه کنند تا درمان کامل صورت گیرد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: اصفهان ، پولیت ، روده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.