کارشناس سوری گفت مخالفانی که در کنفرانس ژنو دو شرکت کرده بودند آلت دست طرف های خارجی هستند و نمایند ملت سوریه نیستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم ؛ سلیمان سلیمان کارشناس سیاسی سوری در گفتگو با این شبکه گفت: تیم مذاکره کننده سوریه در ژنو 2 پیوند عمیقی در این کنفرانس به نمایش گذاشت و به این شکل مشروعیت حکومت سوریه نشان داده شد. این تیم در واقع نماینده ملت سوریه در ژنو بود. اما طرف مقابل که ادعای نمایندگی ملت سوریه را نیز دارند و خود را ائتلاف یا نمایندگان مخالفان می نامد بسیار آشفته بود. آنها فقط بر یک چیز اصرار داشتند و آن نادیده گرفتن بندهای متعدد بیانیه ژنو1 و اصرار بر تشکیل دولت انتقالی بود.

این گروه ظاهرا توقع داشت که در مدت یک ساعت کلیدهای حکومت سوریه را تحویل بگیرد. ما بارها گفته ایم که ریاست جمهوری و شخص بشار اسد خط قرمز ماست. سوریه قانون اساسی و حاکمیت مستقل دارد. رئیس جمهور سوریه از طریق انتخابات برگزیده می شود و هیچ کس به جز ملت سوریه حق تغییر این امور را ندارد.

سلیمان سلیمان در بخش دیگری گفت: تیم مذاکره کننده سوری الفبای سیاست را می داند و توانست در این کنفرانس به غرب که ادعای متمدن بودن و دمکراسی دارد فن سیاست ورزی را بیاموزد.

تیم مذاکره کننده سوری در این کنفرانس سندی ارائه کرد که براساس آن حاکمیت مستقل سوریه حفظ و با تروریسم مبارزه و از تجزیه سوریه جلوگیری می شود. متاسفانه طرف مقابل این اصول را به صورت کامل رد کرد.

هر انسانی که تابعیت سوری داشته باشد و زمان تولدش در سوریه بوده باشد اگرچه اکنون در غرب زندگی کند این اصول را می پذیرد. برهمین اساس ما معتقدیم که آنها سوری نیستند و نماینده هیچ کسی جز خودشان نیستند.

سلیمان سلیمان گفت: ما در مذاکرات جدی هستیم. از نظر ما در مذاکرات سوری-سوری برنده و بازنده میان آنها وجود نخواهد داشت در واقع بازنده این مذاکرات طرفهای خارجی خواهند بود. برهمین اساس است که می گوئیم آنها نماینده مردم سوریه نیستند. در این جلسات دائما برگه یادداشتی به آنها داده می شد که به آنها توصیه می شد چه کاری انجام دهند. آنها حتی در هتلی که اقامت داشتند در کنارشان گروه یازده حضور داشت. این گروه مجموعه ای اطلاعاتی است که دائما به آنها توصیه هایی ارائه می دهد.

وی افزود آمریکائی ها با اقداماتی که انجام دادند از جمله تصمیم آنها به کمک تسلیحاتی به مخالفان ، نشان دادند که خیر سوری ها را نمی خواهند. روسیه و چین و خصوصا ایران خیرخواه سوریه هستند. اگر اراده بین المللی برحضور نمایندگان مخالفان در مذاکرات با حکومت سوریه باشد باید امکان دهند که طیف گسترده ای از مخالفان در گفتگوها نماینده داشته باشند.

این کارشناس سوری گفت: تروریسم سیاه و سفید و خاکستری ندارد تروریسم تروریسم است هرکس که به صورت غیر قانونی سلاح به دست بگیرد و قوانین بین المللی را نقض کند تروریست است. اکنون سوریه در حال جنگ با تروریسم جهانی است.

وی تصریح کرد ما روی مذاکرات ژنو حسابی باز نکرده ایم و این گونه نیست که در صورت شکست مذاکرات ژنو مشکلی پدید آید. در روز نخست مذاکرات ژنو2 شاهد بازگشائی فرودگاه حلب و شاهد آشتی در ریف دمشق و قابون و برزه حرستا و معظمیه بوده ایم این آشتی ها در واقع از ژنو مهمتر است. ما از طریق مذاکرات داخلی در سوریه می توانیم با یک دست با تروریسم مبارزه و با دست دیگر اصلاحات را اجرا کنیم.

سلیمان گفت ما امیدواریم که اراده واقعی بین المللی برای مبارزه با تروریسم در سوریه وجود داشته باشد و به ارتش سوریه امکان دهد که تروریسم را در خاک سوریه نابود کند. اگر ارتش سوریه چنین امکانی بیابد از ورود کمکهای مالی و تسلیحاتی و تروریستها به سوریه جلوگیری خواهیم کرد و تروریسم مهار خواهد شد و وارد مرحله جدید سوریه می شویم.


انتهای پیام / 
برچسب ها: نماینده ، مخالف ، سوریه ، دست ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار