منابعی در فلسطین اشغالی مدعی شدند تل آویو و آنکارا در چند روز آینده توافقنامه آشتی امضا خواهند کرد و به بحران در روابط دو طرف که از زمان حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی مرمره شدت یافت، پایان می‌دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه هاآرتص، ادعا شده است که یک هیئت عالی رتبه از ترکیه روز یکشنبه وارد اسرائیل شد تا درباره مفاد توافقنامه آشتی با مقامات اسرائیلی مذاکره کند، به نظر می رسد این توافقنامه تا چند روز آینده امضا  خواهد شد.

روز گذشته در خبرها آمده بود تل آویو اعلام  آمادگی کرد به خانواده های نه قربانی ترک در حمله سال 2010 کماندوهای اسرائیلی به کشتی مرمره 20 میلیون دلار غرامت بپردازد.

مذاکرات طولانی‌مدت بین ترکیه و رژیم صهیونیستی درباره نحوه پرداخت غرامت و مقدار بهایی که باید به خانواده قربانیان کشتی "مرمره"  پرداخت شود، در استانه  تکمیل است به دلیل اینکه 2 طرف به توافق درباره رقم غرامت نزدیک شده‌اند.

در این گزارش آمده است ،منابع دیپلماتیک این دو کشور تایید کردند آنکارا و تل‌آویو درباره مفاد  این توافقنامه تقریبا به توافق رسیده‌اند؛ توافقنامه‌ای که روند عادی‌ سازی روابط را بعد از عذرخواهی رژیم صهیونیستی بابت حمله به کشتی مرمره در سال 2010 و کشتن 9 فعال ترک، امکان‌پذیر می‌سازد.

یک منبع دیپلماتیک در این باره به روزنامه حریت گفت: "تحولات مثبتی درباره تعیین مبلغ غرامت صورت گرفته است. این توافقنامه تقریبا آماده است و پیش از اینکه آن را به مقامات بالاتر دو طرف ارائه دهیم منتظر نهایی کردن برخی موارد کوچک هستیم.

این منبع  افزود: میزان خسارت کسانی که در عملیات کشتی مرمره کشته و زخمی شده‌اند و آسیبی که به کشتی رسیده است، کمتر از چند میلیون دلار می‌شود.

بعد از حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه برای نوار غزه ،روابط ترکیه و اسرائیل تیره شده است چراکه رژیم صهیونیستی از عذرخواهی بابت این موضوع خودداری می‌کرد اما در نهایت با وساطت باراک اوباما، در سال جاری بنیامین نتانیاهو طی مکالمه تلفنی با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه از وی بابت حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه عذرخواهی کرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار