در جدیدترین بخش از خشونت های روز افزون در عراق طی نزدیک به شش سال گذشته ، سه انفجار از جمله انفجار یک دستگاه خودروی بمب گذاری شده مقابل وزارت امور خارجه عراق ، بغداد پایتخت این کشور را لرزاند که بر اثر آن 19 نفر کشته شدند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ این حملات که بر اثر آن دهها نفر نیز زخمی شدند در حالی انجام شد که نیروهای امنیتی عراق در حال مقابله با جنگجویان از جمله دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در استان الانبار در غرب این کشور هستند که یک گروه جهادی قدرتمند به شمار می رود و از هرج و مرج و ناآرامی ها در سوریه سوء استفاده کرده است.

با توجه به اینکه خشونت ها در عراق در بالاترین سطح خود از سال 2008 تاکنون قرار دارد ، دیپلمات ها از دولت تحت کنترل شیعیان در این کشور درخواست کرده اند با سنی ها به توافق برسد تا از این طریق حمایت از اقدامات ستیزه جویان در عراق کاهش یابد اما نوری مالکی نخست وزیر عراق در آستانه انتخابات پارلمانی ماه آوریل این کشور موضعی سرسختانه را در پیش گرفته است. مقامات امنیتی و یک منبع بیمارستانی اعلام کردند بمب گذاری های روز چهارشنبه از جمله یک حمله انتحاری در پایتخت و در ساعات پر تردد صبح رخ داد که بر اثر آن دست‌کم 19 نفر کشته و 30 نفر نیز زخمی شدند.

یکی از این حملات، انفجار خودروی بمب گذاری شده مقابل وزارت امور خارجه عراق در منطقه سبز بغداد بود ، منطقه ای که پارلمان عراق و سفارت آمریکا نیز در آنجا واقع است. یک عامل انتحاری نیز مواد منفجره همراه خود را داخل یک رستوران منفجر کرد و یک دستگاه خودروی مملو از مواد منفجره نیز در یک مرکز خرید لوازم یدکی خودرو منفجر شد.آمار کشته های این حملات ممکن است بالاتر از آمارهای اعلام شده باشد. نیروهای امنیتی عراق همچنین یک بمب کنار جاده ای را نزدیک وزارت نفت این کشور در مرکز بغداد خنثی کردند.

منطقه اطراف وزارت امور خارجه عراق در مرکز بغداد در گذشته نیز شاهد انفجارهایی بوده است که مهم ترین آنها انفجار ماه اوت سال 2009 بوده است که در آن یک دستگاه کامیون بمب گذاری شده منفجر شد. سال 2012 نیز در آستانه نشست سران کشورهای عرب در پایتخت عراق یک انفجار در این منطقه رخ داد.

بنابر آماری که دولت عراق منتشر کرده است بر اثر خشونت های ماه ژانویه در این کشور بیش از 1000 نفر کشته شده اند. این خشونت ها در حالی اتفاق می افتد که دولت عراق در حال مقابله با جهادی ها و دیگر ستیزه جویان است که کنترل بخشی از استان الانبار را در اختیار گرفته اند.هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت انفجارهای اخیر در عراق را به عهده نگرفته است اما گروه های ستیزه جوی سنی از جمله داعش در گذشته بمب گذاری هایی را در بغداد انجام داده اند. نیروهای دولتی عراق به آرامی در حال پیشروی در الانبار هستند .

داعش همچنین در حال جنگ با نیروهای امنیتی در استان الانبار است که یک منطقه سنی نشین بیابانی در مرز سوریه است. ستیزه جویان چند هفته است بخش هایی از شهر رمادی مرکز استان الانبار و کل فلوجه از شهرهای مهم این استان را تحت کنترل خود دارند. دیگر گروه های جنگجو و قبایل مخالف دولت عراق به همراه داعش در حال جنگ با نیروهای وفادار به دولت مرکزی این کشور هستند. 

افسران عراقی و یک خبرنگار فرانس پرس گفتند نیروهای امنیتی و جنگجویان قبیله ای طرفدار دولت پس از چند روز درگیری سنگین کمی پیشروی کردند و روز سه شنبه کنترل برخی مناطق را که به مواضع این جنگجویان تبدیل شده بود بازپس گرفتند.جنگجویان سنی مخالف دولت عراق که شورشیان مرتبط با القاعده نیز در میان آنها هستند یکم ژانویه پس از وخیم شدن اوضاع امنیتی در این کشور کنترل شهر فلوجه در استان الانبار در غرب عراق را به دست گرفتند.

مالکی که اقلیت سنی ، دولت تحت کنترل شیعیان وی را به رفتاری تبعیض آمیز متهم می کند حمله تمام عیار به فلوجه را به تعویق انداخته و به قبایل در این شهر فرصت داده است خودشان این جنگجویان را بیرون کنند.مالکی حمایت بین المللی و ارسال تسلیحات برای عراق را به منظور مقابله با القاعده درخواست کرده است. این در حالی است که منتقدان می گویند سیاست های مالکی در قبال سنی ها ممکن است باعث احیای درگیری های قومی و شدت گرفتن آن مانند درگیری های شدید سال 2006 و 2007 شود.

سازمان ملل متحد اعلام کرده سال گذشته مرگبارترین سال در عراق از سال 2008 تاکنون به شمار می رود. این ناآرامی ها در عراق در پی خشم سنی ها از دولت تحت رهبری شیعیان در این کشور پس از بازداشت یک سیاستمدار سنی در رمادی آغاز شد.  نیروهای آمریکایی و عراقی ماههاست هشدار می دهند جهادی ها توانسته اند اردوگاه های آموزشی و پایگاه هایی را در این منطقه برای خود دایر کنند.

پیشروی های اخیر القاعده در عراق ضربه ای جدی به دولت تحت کنترل شیعیان در عراق بوده است. خشونت های قومی در عراق از زمان خارج شدن نیروهای آمریکایی از این کشور رو به افزایش بوده است.

مالکی پیشتر حمله ارتش را به شهر فلوجه رد کرده و گفته بود به دنبال آن است که از کشتار بیشتر در این شهر جلوگیری کند و به مردان قبایل سنی فرصت خواهد داد جنگجویان مرتبط با القاعده را بیرون کنند.

وی با اشاره به حملات ویرانگر سال 2004 نیروهای آمریکایی برای سرکوب شورشیان افزود :« ما می خواهیم بدون هیچ گونه خونریزی به حضور این شورشیان پایان دهیم زیرا مردم فلوجه آسیب زیادی دیده اند.»


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار