منابع خبری از آغاز مذاکرات دولت پاکستان با طالبان خبر دادند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العالم ؛‌این شبکه لحظاتی پیش در خبری فوری به نقل از مسئولان پاکستانی از آغاز مذاکرات طالبان با دولت پاکستان خبر داد.

این اولین ملاقات میانجی گران دولت و شورشیان پس از آن است که نواز شریف نخست وزیر پاکستان تصمیم گرفت ، فرصت دیگری برای صلح میان دو طرف دهد. پیشتر و در بحبوحه کشته شدن حکیم الله محسود سرکرده طالبان در حمله ماه نوامبر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، مذاکرات اولیه میان دو طرف متوقف شده بود.

یک مسئول نزدیک به عرفان صدیقی مذاکره کننده ارشد دولت پاکستان با طالبان گفت:مذاکرات آغاز شده است. یک مسئول دولتی دیگر پاکستان نیز آغاز مذاکرات میان دو طرف را تایید کرد. شورشیان اسلامگرای عضو «تحریک طالبان پاکستان» از زمان آغاز به فعالیت در سال 2007 حملات مختلفی در پاکستان انجام داده اند.

ملا عبد العزیز از اعضای کمیته میانجی طالبان روز چهارشنبه اعلام کرد : بدون شریعت، حتی یک درصد احتمال اینکه طالبان توافقی را بپذیرد، وجود ندارد.

شورشیان دولت پاکستان را به «برده آمریکا بودن» متهم می کنند. مذاکره کنندگان طالبان روز چهارشنبه پیش بینی کردند امضای توافقنامه حفظ حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از سال 2014، ممکن است روند صلح بین شورشیان و دولت پاکستان را به خطر بیندازد. 

ملا سامی الحق رئیس مذاکره کنندگان طالبان پاکستان گفت : « اگر آمریکایی ها در افغانستان بمانند، احتمال برقراری صلح وجود نخواهد داشت و اوضاع به همین شکل بی ثبات خواهد بود.»

ستیزه جویان طالبان همچنین توقف حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به مقر آنها در مناطق قبایلی شمال غرب پاکستان را خواستارند. هرچند آمریکا هنوز به بمباران این مناطق پایان نداده است اما طی ماه های اخیر تعداد این حملات به گونه قابل توجهی کاهش یافته است.

به گفته یک سازمان مستقل انگلیسی، واشنگتن در ماه ژانویه هیچ حمله ای به مناطق قبایلی پاکستان نداشت که این موضوع می تواند مذاکرات را میان شورشیان و دولت پاکستان تسهیل کند.

با این حال منابع آمریکایی پیش بینی می کنند روند توقف حملات زمانی که فرد مورد نظر، تهدیدی مستقیم برای آمریکا باشد، به اجرا در نخواهد آمد، همانطور که در مورد حکیم الله محسود اینگونه بود. از سوی دیگر ارتش پاکستان و طالبان در خصوص آتش بس به توافق نرسیده اند.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار