مدیرکل انتقال خون استان قزوین اعلام کرد: در دو روز گذشته به دنبال اعلام نیاز پایگاه انتقال خون گیلان 200 واحد خون به این پایگاه ارسال شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین،

علی‌اکبر کیانی اعلام کرد: در 10 ماه گذشته در استان قزوین 33 هزار و 436 نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان مراجعه کردند که 24 هزار و 454 نفر موفق به اهدا خون شدند و این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 7. 2 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین افزود: از تعداد اهداکنندگان خون در 10 ماه گذشته 12 هزار و 590 نفر اهدا کننده مستمر بودند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد رشد داشته است.

وی با بیان این‌که اهدا کننده مستمر به کسی اطلاق می‌شود که دو نوبت در سال حداقل خون اهدا کند، اضافه کرد: مشروط بر این‌که فاصله هر اهدا کمتر از 2 ماه نباشد، آقایان چهار بار در سال و خانم‌ها سه بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

کیانی ادامه داد: در 10 ماه گذشته هزار و 648 نفر از بانوان خون اهدا کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 16 درصدی دارد.

وی در خصوص نیاز مراکز درمانی خاطرنشان کرد: مراکز درمانی سطح استان از ابتدای سال جاری 17 هزار و 124 واحد خون مصرف داشتند که 6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: در 10 ماه گذشته 6 هزار و 35 واحد خون و فرآورده‌های خونی به استان‌های گیلان، تهران، سیستان و بلوچستان و خوزستان ارسال شده است.

وی افزود: از ابتدای سال جاری 20 هزار و 950 واحد پلاسما به ستاد مرکزی انتقال خون ایرن ارسال شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5. 38 درصد رشد داشته است.

کیانی یادآور شد: با توجه به برودت هوا در یک هفته اخیر در سطح کشور تعداد مراجعین به پایگاه‌های انتقال خون کاهش داشته است که این امر باعث کاهش ذخایر خونی به ویژه پلاکت که عمر آن سه تا پنج روز می‌باشد، شده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با بیان این‌که عمر پلاکت تا پنج روز بیشتر نیست، تاکید کرد: مراجعه مستمر اهدا کنندگان به پایگاه‌های انتقال خون ضروری است تا بیماران بستری در مراکز درمانی هم‌چون گذشته دچار کمبود خون و فرآورده‌های خونی نشوند./ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.