روشنفکران کرد ترکیه هشدار دادند:

آنکارا در تلاش برای ایجاد درگیری بین گروه‌های کرد

جمعی از روشنفکران کرد تبار ترکیه در خصوص تلاش دولت آنکارا برای ایجاد درگیری بین گروه‌های سیاسی کرد در ترکیه هشدار دادند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، به دنبال بروز تنش بین دو گروه کرد در شهرستان لیجه در استان دیاربکر ترکیه و انعکاس این تنش در رسانه‌های ترکیه به صورت درگیری بین پ ک ک و حزب اله ترکیه، برخی روشنفکران و شخصیت‌های سیاسی شناخته شده کردتبار ترکیه در خصوص تلاش دولت آنکارا برای ایجاد درگیری بین پ ک ک و حزب اله ترکیه هشدار دادند.

پس از بروز این تنش که در واقع بین حزب صلح و دمکراسی شاخه سیاسی پ ک ک و حزب "Huda Par" یعنی دو گروه سیاسی کردتبار رخ داده بود، تلاش رسانه‌های ترکیه برای وارونه جلوه دادن این موضوع از نظرها پنهان نماند. در همین راستا  در تماس با برخی از این سیاسیون نظرات آنان را در این زمینه جویا شد که در ذیل منعکس می‌گردد.

امید فرات:

این تنش علیه کردها و کردستان ترکیه است

کردهای ترکیه خواهان درگیری این دو حزب سیاسی نیستند. شاید اعتراضاتی به نحوه سیاست‌های حزب "Huda Par" مطرح باشد، ولی فعالیت سیاسی حق این حزب است. هر دو حزب باید اختلاف دیدگاه خود را در بستری دمکراتیک به بحث بگذارند. بهر حال این تنش به ضرر همه ماست. این تنش به سود کسانی است که مخالف حقوق کردها هستند.

محمد علی اردوغان:

هر دو حزب باید یکدیگر را بپذیرند

امروزه کسب دستاوردهای سیاسی با توسل به خشونت با منطقه جور در نمی‌آید. تنش‌های هر از چند گاه بین دو حزب مذکور باعث تخریب وجهه احزاب سیاسی کرد می‌شود. هر دو حزب باید موجودیت یکدیگر را بپذیرند و در عرصه سیاسی نزاکت را رعایت کنند.

امراله بیتار:

خشونت و فشار بیش از همه به ضرر کردهاست

احزاب سیاسی یکی از عناصر غیرقابل انکار دمکراسی‌هاست. اما هر حزب سیاسی در عین اینکه نباید موجودیت خود را با توسل به خشونت به جامعه معرفی کند، مورد خشونت هم نباید واقع شود. تنش‌های اخیر بین این دو حزب در روزهای اخیر به سود هیچ یک از این احزاب نیست.

صدقی زیلان:

مردم کردستان خواهان صلح و برادری و اتحاد هستند

این دو حزب در واقع دو حزب مهم کردستان ترکیه هستند. مردم کردستان خواهان صلح و برادری و اتحاد هستند و هر گونه حرکتی مغایر این خواسته‌ها با تفکر عدالت خواهانه، مساوات و آزادی مردم ما نیز مغایر خواهد بود.

سیدار باسوت:

درگیر ساختن کردها با یکدیگر موضوع تازه‌ای نیست

مهمترین وجه مشترک خنثی سازی مقاومت کردهای ترکیه درز پیدا کردن اطلاعات از درون این حرکت هاست. هر چند که حزب اله ترکیه با تاسیس "Huda Par" وارد عرصه مشروع فعالیت سیاسی شد، اما برای پاک کردن اذهان از عملکرد گذشته این حزب باید به خود انتقادی صمیمانه پرداخت. در ضمن شرایط فعلی در ترکیه برای تسویه حساب‌های گذشته مساعد نیست و لذا این دو حزب باید با خویشتن داری جلوی ضررهای بزرگتر را بگیرند. این را هم نباید فراموش کرد که درگیر ساختن و نابود کردن کردها به دست یکدیگر موضوع تازه‌ای نیست.

بسیاری دیگر از روشنفکران و سیاستمداران کردتبار ترکیه نیز به همین منوال خواهان خویشتن داری حزب صلح و دمکراسی و حزب "Huda Par" شدند.

برچسب ها: روشنفکران ، ترکیه ، هشدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.