مؤسسه موقوفات و کشاورزی جنوب خراسان، در سال 92 به عنوان زیتون کار نمونه منطقه شناخته شد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، مدیر عامل موسسه موقوفات جنوب خراسان با اعلام این که طرح زیتون کاری در باغات مزرعه غدیر چاهداشتی از سال 1382 آغاز شده است، گفت: عمده محصول باغي مزرعه غدير، زيتون با سطح زير كشت 65 هكتار است كه از اين میزان 20 هكتار، 9 ساله و بارور و بقیه در مرحله نونهالي و 2 تا 3 ساله قرار دارند.

علی وطن دوست اظهار داشت: در سال زراعی جاری از مزرعه غدير چاهداشتی نهبندان، 26 تن دانه و 3 هزار و 400 لیتر روغن زیتون استحصال شده که نسبت به سال گذشته 5 برابر افزایش تولید داشته است.

وی بیان داشت: با توجه به اينكه سن باردهي محصول زیتون بين 20 تا 50 سالگي عمر درخت است، پيش بيني شده است مزرعه غدیر آستان قدس رضوی به عنوان قطب زيتون در منطقه كويري نهبندان مطرح شود که در این راستا عمليات توسعه باغات زيتون در سطح 13 هكتار در حال اجراء مي باشد.

وطن دوست در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: به دلیل طولانی بودن دوره گرما، وزش بادهای شدید و کمی نزولات آسمانی، کاشت محصولات زراعی در این مجتمع از عملکرد مناسبی برخوردار نبود و لذا در نظر داریم در آینده سطح زیر کشت محصولات زیتون و خرما را افزایش دهیم.

وی به فعالیت های پژوهشی صورت گرفته در راستای توسعه و افزایش تولید محصولات باغی به خصوص پسته و زیتون اشاره کرد و گفت: شرکت در کارگاه های آموزشی، شناسایی ارقام پر محصول و سازگار با محیط و منطقه، احداث باغ الگویی در مزرعه غدیر و انجام طرح های تحقیقاتی کاربردی از جمله اقداماتی است که در این موسسه انجام شده است.

مدیر عامل موسسه موقوفات جنوب خراسان میزان آبياري در سيستم سطحي را با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و بافت سبک خاک 50 درصد عنوان کرد و افزود: با توجه به روند افت آبدهی چاه ها و افزایش عملکرد، استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار در دستور کار این موسسه قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: مؤسسه موقوفات وکشاورزی جنوب خراسان در حال حاضر دارای 14 حلقه چاه در مجتمع باغات پسته گناباد و 5 حلقه چاه در مزرعه غدیر نهبندان می باشد.

شایان ذکر است، موسسه موقوفات وکشاورزی جنوب خراسان درسال 1373 پس از ادغام با واحد املاک گناباد، فعالیت تولیدی و اقتصادی مستقل خود را در شهرستان گناباد و شهرهای جنوب خراسان شروع کرد و در سال 1375 نیز به ثبت رسید./


برچسب ها: کشاورزی ، جنوب ، خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.