آخوندی گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده به طور متوسط سالانه 1.6 درصد به میزان مصرف انرژی کشور اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران عباس آخوندی در کارگاه تخصصی شهرهای جوان، بهینه سازی مصرف انرژی با بیان اینکه این کارگاه تخصصی به همت مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برگزار شده است گفت: خوشحالیم که در جمع متخصصان و اساتید دانشگاهی برجسته و بین‌المللی و همچنین طراحان شهری و دانشجویان هستیم.
 
وی در ادامه افزود: حضور نماینده وزارت علوم آلمان و همچنین تیم متخصص دانشگاه فنی برلین را جهت این همکاری بین‌المللی که به طور قطع می‌تواند علاوه بر ارتقای سطح دانش جهانی باعث تعمیق روابط کشورهای بزرگ ایران و آلمان شود را به فال نیک می‌گیرم.
 
آخوندی در ادامه تصریح کرد: موضوع برگزاری این کارگاه که با رویکرد بهینه سازی مصرف انرژی و همچنین توجه به محیط زیست در طراحی شهرها در نظر گرفته شده از نیازها و معضلات طراحی شهرها در کشور است.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در قرن حاضر به دلیل پیچیدگی و تحولات روز افزون جامعه جهانی انرژی نقش اساسی در اقتصاد و سیاست کشورها ایفا می‌کند گفت: پیش بینی دقیق چشم انداز بخش انرژی و اتخاذ استراتژی مناسب از ارکان اصلی حفظ ثبات و قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی هر کشور است.

وی در ادامه افزود:‌بر اساس آمارهای ارائه شده به طور متوسط سالانه به طور 1.6 درصد به میزان مصرف انرژی کشور اضافه شده است.
 
وزير را و شهرسازي اظهار داشت: در صورتی که میزان مصرف انرژی با این میزان ادامه یابد ایران تا افق چشم انداز 20 ساله یکی از وارد کنندگان انرژی در دنیا می‌شود.
 
آخوندی در ادامه توضیح داد: امروزه شرط لازم برای حضور قدرتمند در عرصه‌های جهانی ضرورت وجود یک طرح بهینه سازی در مصرف منابع مختلف انرژی در کشور است و می‌تواند تحول اقتصادی عظیمی به دنبال داشته باشد.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه صنعت ساختمان یک ی از صنایع و بزرگ و به شدت انرژی بر در کشور محسوب می‌شود افزود این صنعت به عنوان یکی از اصلی ترین معیارهای صنعتی شدن هر کشور بر نماد رشد و توسعه به شمار می‌رود و توجه خاص به این صنعت و بهبود و توسعه آن از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است.
 
وی در ادامه افزود: در حال حاضر حدود 40 درصد از مصرف کل انرژی در کشور به بخش خانگی و تجاری اختصاص دارد و به نظر می‌رسد این مقدار مصرف انرژی ناشی از طراحی نامناسب شهرها و همچنین ساختمان‌ها باشد.

 آخوندی در ادامه اظهار داشت: عدم رعایت الزامات اجرای ساختمان‌ها از لحاظ مصرف انرژی وجود مصالح غیراستاندارد و غیر منطبق با شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور از مهمترین دلایل مصرف زیاد انرژی در ساختمان‌ها در کشور است.
 
آخوندی در ادامه توضیح داد: نیاز طراحی شهرها در کشور توجه به مفاهیم توسعه پایدار در طراحی شهرها و ساختمان‌ها است.
 
آخوندی در ادامه گفت: مفاهیم نظری مفهوم پایداری در شهر شامل موارد مهمی مانند کاهش آلودگی، حفظ منابع طبیعی، کاهش حجم ضایعات شهری، افزایش بازیافت‌ها، کاهش انرژی مصرفی، توجه به فضا و نواحی سبز، عدم تمرکز شهری و کاهش پراکندگی‌ها، توسعه شهرهای کوچک برای کاهش اتکا به شهرهای بزرگ و اتخاذ سیاست کاربری صحیح و محافظت از زمین می‌شود.
 
وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: در صورتی که بتوانیم در طراحی شهرها کلیه مفاهیم ذکر شده را داخل کنیم کیفیت زندگی در شهرها به عالی ترین سطح خود می رسد
 
وی در ادامه افزود: در شرایط کنونی شاخص‌های کمی در توسعه شهرها به تنهایی کافی نیستند و باید شاخص‌های کیفی را نیز در توسعه شاخص‌های شهری تعریف کرد که در این میان توجه به ارزش‌های کیفیت زندگی اهمیت فراوان دارد.
 
آخوندی در ادامه توضیح داد: به نظر می‌رسد باید به مؤلفه‌ای مانند توسعه اجتماع محور در راستای افزایش کارآیی طرح‌های توسعه شهری توجه کرد و به مفهوم توسعه یکپارچه دست یافت در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته اصول طراحی شهرها را با در نظر گرفتن مفهوم توسعه یکپارچه پایدار مد نظر قرار داده‌اند.

آخوندی با اشاره به اینکه  یکی از عمده‌ترین وظایف وزارت راه و شهرسازی دستیابی به مفهوم یکپارجه  توسعه شهری است گفت: بدون شک مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی باید به طور جدی به این موضوع بپردازد و باید وضعیت کنونی شهرسازی از کاربرد محوری به شهروند محوری تغییر کند و تغییر شهرسازی دولت محوری به شهرسازی شهروند محور مدنظر طراحان شهرها قرار گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: من تلاش می‌کنم از الگوهای طراحی شهری بر اساس اصول توسعه استفاده کنم و با همکاری کشور توسعه یافته آلمان بتوانیم باعث زمینه انتقال تجارب ارزشمندی در طراحی شهرهای آینده کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر راه ، شهرسازی ، انرژی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار